هر فیلم و سریالی که ساخته می شود. عوامل پشت صحنه زیادی دارد که هر کدام به نوبه خود در خلق اثر هنری نقش دارند. یکی از عوامل مهم تاثیر گذار طراحی صحنه و دکوراسیون سریال است. گاهی اوقات طراحی صحنه نقش بسیار پررنگی را ایفا می کنند. یک طراح صحنه حرفه ای می تواند لوکیشن های محدود را آنقدر گیرا بسازد که بینندگان را محو خود کند. و منتقدان را مجبور به تجزیه و تحلیل صحنه کند. فیلم های قدیمی ما را به یک سفر زمان می برند و اگر طراحی صحنه درست انجام نشود. شکاف آشکاری بین زمان حال و زمان گذشته مشاهده می شود. با ما همراه باشید تا کنار هم به بررسی طراحی صحنه سریال خاتون بپردازیم.

 

سریال خاتون
درباره سریال خاتون

مجموعه نمایش خانگی خاتون اثری به کارگردانی تینا پاکروان می باشد. که پخش آن از مرداد ماه سال 1400 آغاز شده است و هر دوشنبه از شبکه خانگی نماوا هنوز ادامه دارد.

خلاصه سریال خاتون

سریال خاتون روایتگر داستان خانواده‌ای در سال 1320 است. که با آغاز شدن اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود‌. داستان خانواده‌ ی سرگرد ملک ( با بازی اشکان خطیبی) و تحولات ایران به جنگندگی مردم ایران در تمام سال‌های اشغال می‌ پردازد. که هرکدام از این سربازان وطن برای تک تک قهرمانی دوست‌داشتنی هستند.

سریال خاتون
عوامل سریال خاتون

نویسنده و کارگردان: تینا پاکروان
تهیه کننده: علی اسد زاده
بازیگران: نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، ستاره پسیانی، بهناز جعفری و…

 

فضای بیرونی خانه‌ی ملک خان

دورانِ خان و خان زاده‌ها در تاریخ کشورمان آنقدر ملموس و شناخته شده است که نیازی به توضیح ندارد. خانه‌ی ناصرخان ملک در سریال خاتون، خانه‌ای در شأن یک ناظمی معتبر است که ابعاد آن به اندازه چند خانه رعیت نشین می باشد. خانه‌ای ویلایی با حیاطی بزرگ و سرسبز که شکوهی بی نظیر را به نمایش گذاشته است.‌ خانه‌ی ملک خان از نظر معماری از آن خانه‌های کاهگلی و چوبی روستایی نیست . بلکه دیوارهایی مستحکم دارد که استقامت خانواده ملک را به خوبی نشان می‌دهد.

سریال خاتون

این مطلب را نیز از دست ندهید: طراحی صحنه سریال گامبی وزیر از نتفلیکس

خانه روستایی رعنا

رعنا(با بازی بهناز جعفری)، همسر دوم ناصر خان ملک است . که در خانه‌ای کاملا روستایی زندگی می‌کند. ظاهر خانه رعنا، برخلاف ظاهر خانه فخرالنساء (با بازی شبنم مقدمی)، همسر اول ناصر ملک، کاملا ویژگی‌های یک خانه در شمال ایران را به دوش می‌کشد. و تا حدودی نیز نمایی از فخر را نشان می‌دهد.

طراحی صحنه سریال خاتون

نمایش خانه‌ی بزرگ خانواده‌ی ملک و همینطور نشان دادن کلبه‌ی خرابه‌ی رعنا، ما را دعوت به مقایسه‌ای دردناک می‌کند که هنوز هم در جامعه وجود دارد و شاید ادامه نیز خواهد داشت.

سریال خاتون
اتاق مشترک زوج جوان خانواده‌ی ملک

خاتون (با بازی نگار جواهریان) زنی روشن فکر و فرهیخته می باشد. که در کنار همسر خود سرگرد شیرزاد ملک در در خانه‌ی ناصر خان زندگی می کنند. بنا به موقعیت اجتماعی خاتون و همسرش مخاطب انتظار اتاقی پر زرق و برق را میکشد. که پر از اشیای قیمتی است، اما اتاق خاتون و همسرش برخلاف تصور دیگران اتاقی ساده و دور از تجملات اضافی است . که مخاطب را شگفت‌زده می کند.

اجزای اتاق خاتون و شیرزاد معرف شخصیت آن‌هاست. کتابخانه‌ای بزرگ با کتاب‌های مختلف از فرهنگ اروپایی و همچنین ماشین تایپ قدیمی روی میز کار خاتون نشان از این دارد. که او زنی با سواد و امروزی است که علاقه‌ی خاصی به خواندن و نوشتن دارد و تنها هنرش خانه داری نیست!

سریال خاتون
در گوشه ای از اتاق لباس نظامی شیرزاد به مرتب ترین شکل ممکن روی چوب لباسی‌ای خارج از کمد لباس‌ها به نمایش در آمده است. که نشان‌دهنده ازرش بالایی می‌باشد. که شیرزاد برای موقعیت اجتماعی خود به عنوان یه سرگرد نظامی قائل است.

با اینکه هر زنی با موقعیت خاتون می‌تواند بهترین جواهرات و لوازم آرایشی را داشته باشد. و همیشه در حال رسیدن به ظاهر خود باشد، میز آرایشی خاتون میز چوبی نه چندان بزرگ با آینه‌ای کوچک می باشد. که خاتون را از قید و بند ظاهرسازی ارباب رعیتی دور نشان می دهد.

 

پذیرایی خانه ملک

سبک دکوراسیون حاکم بر فضای اصلی خانه‌ی ناصر خان ملک سبک دکوراسیون ایران قدیم است. که تیم طراحی صحنه‌ی سریال خاتون با جمع‌آوری عتیقه‌جات و دکوری های پر زرق و برق قدیمی به خوبی توانسته‌اند آن را به نمایش بگذراند.گلدان‌های برگ طرح دار و جا شمعی های بلورین و وجود امکانات رسانه‌ای قدیمی مثل رادیو و تلفن علاوه بر نشان دادن رفاه خانواده‌ی ملک به خوبی تداعی‌گر زمان‌های قدیم نیز هست.

وجود مبلمان چوبی گران قیمت با رنگ‌هایی مختلف در یک خانه‌ی روستایی در شمال کشور،آن‌ هم در سال 1320هجری، امری بسیار دور از ذهن است اما تیم طراحی صحنه‌ی سریال خاتون باز‌ هم تاکید میکنند که این خانه خانه‌ای روستایی معمولی نیست، بلکه خانه‌ی یک خان است.

آشپزخانه خانواده ملک

اگرچه خانه مجلل ناصر خان ملک، به دور از ویژگی‌های یک خانه روستایی می باشد. اما فاکتور‌هایی از زندگی روستایی را میتوان در آشپزخانه‌ی منزل خان پیدا کرد. درست است آشپزخانه‌ی این خانه‌ی بزرگ بیشتر شبیه به نمایشگاهی از ظروف عتیقه‌ی گران قیمت است. اما وجود دبه‌های ترشی و شیشه‌های بزرگ آبغوره و همچنین گیاهان خشک شده آویزان شده به دیوار، آشپزخانه ای به سبک روستیک را به نمایش میگذارد.

سریال خاتون
خانه‌ی سرهنگ سنگری

سرهنگ سنگری (با بازی پژمان بازغی) که در سریال خاتون نقش یک وطن فروش را بر عهده دارد. دارای خانه‌ای پر زرق و برق و تجملاتی است که شخصیت پول دوست و ظاهر بین او را تایید میکند. خانه‌ی سرهنگ سنگری با تابلوهای نقاشی بزرگ و فرش‌های گران قیمت، همچنین میز ناهارخوری و مبل‌های سلطنتی اش شبیه به قصر کوچک پادشاهی خودخواه می باشد. که شرایط اطرافش ذره‌ای برایش اهمیت نداشته و فقط به فکر خود است.