در این مقاله از ایده چین درباره اهمیت شستشو رختخواب ها به خصوص برای سال جدید می گوییم. رختخواب جایی است که شما یک سوم کل عمر خود را در آن می گذرانید و برای روز های بعد آماده می شوید. اما میکروب ها هم به رختخواب علاقه شدیدی دارند و در آن لانه می کنند. پس بهتر است هر چند وقت یکبار آن ها را نظافت کنید.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب1
در رختخواب شما چه می گذرد

اگر شما ملافه های تخت خودتان را زیر میکروسکوپ بگذارید . حالتان خیلی بد می شود. زیرا از آنچه می بینید بسیار متعجب می شوید. هر کدام از ملافه های شما موجودات ریز میکروسکوپی به نام باگ را به شما نشان می دهد. که از سلول های مرده پوست شما تغذیه می کنند.

این موجودات میکروسکوپی زنده اند و در همان رختخواب شما زندگی می کنند. بچه دار می شوند و می میرند. و تنها راه خلاصی از این موجودات زنده این است که به طور منظم رختخواب های خود را بشویید. در غیر این صورت باعث افزایش آلرژی و کاهش سیستم ایمنی بدن شما می شود

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب2
اما غبارهای ناخالص تنها چیز پنهان رختخواب شما نمی باشند

موارد زیر هم زیر میکروسکوپ نشان داده می شود: سلول های مرده پوست شما، بدن شما در هر روز یک میلیون سلول پوستی را از دست می دهد .این روند در زمان خواب هم اتفاق می افتد. و این سلول های مرده  غذای مناسبی برای باگ ها هستند.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب3

این مطلب را نیز از دست ندهید:فضای خالی در خانه کوچک خود برای نگهداری وسایل آواره بسازید

اهمیت شستشو ی رختخواب ها

اولا بدن شما در هنگام خواب بسیار عرق میکند. به خصوص اگر محیط گرم باشد. دوماً بدن شما در هنگام خواب چربی ترشح می کند. که روی روکش تخت خواب ها باقی می ماند. سوما بسیاری از مایعات بدن مثل بزاق دهان گاهی اوقات خون و ادرار روی ملافه ها میریزند. بهتر است نیمه شب در تخت خود غذا نخورید . اما اگر همچین عادتی دارید بدانید به جز خودتان باگ ها را هم دعوت به خوردن خوراکی تان می کنید.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب4

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب ها حداقل یک هفته در میان

اگر فقط ماهی یکبار ملافه‌ها را می شویید. در این کار تجدیدنظر کنید ملافه‌ها حداقل باید یک هفته در میان شسته شوند. کل بالش را هم اگر قابل شستشو باشد می توانید دو بار در سال بشویید. بالشها محل مناسبی برای رشد کپک و قارچ ها و باکتری هستند. و موجب آسم و برونشیت می‌شوند.

اما اگر بالش شما قابل شستشو نباشد بهتر است سالی یکبار بالش جدید بخرید و

اگر بیماری در خانه دارید ملافه ها را هر روز عوض کنید. در غیر این صورت او دوره نقاهت و مریضی خود را در یک رختخواب پر باکتری می گذراند . اما اگر این کار برای شما سخت است حداقل روبالشی او را هر روز بشویید.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب4

این مطلب را نیز از دست ندهید:پنجره upvc بهترین انتخاب برای خانه یا محل کار شما زیبایی ظاهری و کاربرد باهم

اهمیت شستشوی ملافه های تخت

ملافه ها را با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید داخل خشک کن تا کاملا خشک باشند. ملافه ها را از لباسها جدا کنید. زیرا اولاً لباس ها و ملافه ها ممکن است به همدیگر رنگ بدهند دوماً میکروب های شان به هم منتقل شود.

اگر ملافه شما دارای لکه است قبل از شستشو لکه را از بین ببرید. می توانید برای روشن تر شدن ملافه های رنگ سفید یک چهارم پیمانه سرکه و یک چهارم پیمانه وایتکس در لباسشویی بریزید.

حواستان باشد برای شستشوی ملافه ها از درجه حرارت بالا استفاده نکنید. زیرا حرارت بالا به الیاف پارچه آسیب میزند و ملافه ها پاره می شوند. ملافه ها را به صورت گرد و گلوله شده داخل ماشین لباسشویی بگذارید. این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می کند.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب5
اهمیت شستشو ی پتو ها و لزوم ملافه های تمیز

پتوهای پشمی را حتماً حتماً باید با آب سرد شست و خشک کن را روی دور کم قرار داد. پتوهای برقی را هرگز خودتان نشوید و آن را به خشکشویی بدهید. چون ممکن است به سیم کشی آن آسیب وارد شود . اگر شستشوی پتو ها برایتان سخت است هر بین هر دو بار شست و شو آنها را جاروبرقی بزنید . قبل از شست و شو درز و پارگی پتو را بدوزید.

روتختی

قبل از اینکه  اقدام برای شستن روتختی کنید قسمتی از روتختی را امتحان کنید تا مطمئن باشید رنگ پس نمی دهد. اگر روتختی را کمی داخل مایع شوینده فرو بردید و تغییر رنگ داد برای شستشوی آن را به خشکشویی بدهید. به وزن روتختی خود دقت کنید.  هنگام شست و شو وزن آن دو برابر میشود. ممکن است ماشین لباسشویی شما تحمل وزنش را نداشته باشد. حتما دمای آب را روی درجه کم بگذارید و آن را روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب6

این مطلب را نیز از ایده چین از دست ندهید:باغچه گل،دعوت کردن شادابی و طراوت به منزل با رعایت این نکات

لحاف ها

لحاف ها را هم می توانید به همان روش روتختی بشویید. اگر لحاف با پنبه یا پشم شیشه پر شده است .آن ها را با دست بشویید. اگر لحاف تان ابریشم یا مخمل است آن را به خشکشویی بدهید.

اهمیت شستشو و نظافت رختخواب7

روبالشتی

روبالشتی ها را هم حتماً باید با آب سرد شست و با درجه سرد خشک کرد . هر روز بالش ها را تکان بدهید تا گرد و غبار ها را را بتکانید. هر چند وقت یکبار باید بالش را در هوای آزاد قرار دهید.

سعی کردیم در این مقاله از اهمیت شست و شو و نظافت رختخواب های شما که حداقل یک سوم عمر خود را در آن می گذرانید صحبت کنیم و چند راه برای شستشوی تک تک آنها ارائه دادیم امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.