استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمان و یا برای خلق آثار هنری از ابتدای بشریت وجود داشته است. اما می توان چوب ها را مقاوم تر کرد. به طوری که در برابر باران های اسیدی ، حشرات موذی و فرسایش کاملا مقاوم باشند. چوب به دلیل خواص ذاتی که دارد خیلی زود دچار فرسایش می شود. به این دلیل چوب را طی یک سری عملیات از جمله حرارت دهی مقاوم می کنند. با این عملیات حرارت دهی چوبی به دست می آید که به آن ترموود می گویند.

ترموود چیست

تاریخچه ترموود :

تاریخچه سوزاندن چوب و حرارت دادن برای بالا بردن مقاومت چوب و استفاده در سازه های بیرونی برای اولین بار در دهه 1930 به طور علمی مورد مطالعه قرار گرفت . کشور فنلاند از پیشتازان صنعت ترموود می باشد که برای اولین بار خط تولید این چوب را راه اندازی و اقدام به تولید آن نمود . علاوه بر آن ، این کشور یک مرکز و انجمن تحقیقات فنی ترموود با نام  VTT راه اندازی نمود و به صورت جامع در این زمینه تحقیقات به دست آورد و در نهایت فرآیند تیمار حرارتی ترمو چوب یا ترموود توسط انجمن ترموود فنلاند و با همکاری صنایع محصولات چوبی وارد عرصه بازار شد طوری که امروزه ترموود مطابق تحقیقات به عمل آمده توسط این انجمن تولید و عرضه می شود .

نمای ساختمان با چوب ترموود

این مطلب را نیز از دست دهید:دکوراسیون خانه ایرانی جلوه هنر زیبای ایرانی!!!

قیمت ترموود :

قیمت چوب ترموود را عوامل زیر تعیین می کنند :

  1. نوع چوب ترموو شده
  2. طرح چوب ترموو شده
  3. رنگ چوب ترموو شده
  4. متر محیط
  5. نوع اجرا
  6. نوع فرآیند حرارت دهی چوب ترمود نیز می تواند در قیمت چوبها دخیل باشد .
  7. پرداخت چوب با استفاده از تجهیزات و ابزارهای متعددی انجام می پذیرد و نوع پرداخت چوب به شیوه های متفاوتی اجرا می شود که در قیمت چوب ها تعیین گذار است .
  8. مواد اولیه که در ساخت چوب ترموود بکار می رود در قیمت چوب های ترموود تولید شده تاثیر گذار هستند .
  9. ضخامت چوب ها
  10. رنگ چوب ترموود

چوب ترموود توسط کشورهای متفاوت تولید می شود که در کشور ما بیشتر از نوع ایرانی و ترک استفاده می کنند . نوع فنلاندی بالاترین کیفیت و قیمت را دارد .

نما ، کف و دیوار چوبی ترموود

این مطلب را نیز از دست ندهید:انواع آبنمای دیواری انتخابی مناسب برای زیبایی بیشتر دکوراسیون

انواع چوب درختانی که برای ساخت چوب ترمود مورد استفاده واقع می شوند کدامند ؟

 به دلیل داشتن خاصیت هایی که دارد از چوب های خاصی حاصل می شود و چوب های بکار رفته می بایست از کیفیت لازم برخوردار بوده و نمی توان هر چوبی را به ترمود تبدیل نمود.

این کیفیت فقط در بعضی از قسمت های جنگل سوئد و فنلاند یافت می شود و فنلاند پیشتاز تولید ترمود می باشد و از گونه های چوب های متعدد برای تیمار حرارتی و تولید چوب ترمود بهره می برد و قیمت ترمود نسبت به نوع چوب بکار رفته متغیر است.  اگر بخواهیم چوب های بکار رفته برای تولید ترموود را معرفی نماییم می توان به نوئل (Picea abies) ، کاج (Pinus sylvestris) ، صنوبر (Populus tremula) ، توس (Betula pendula) ، زبان گنجشک (Fraxinus excelsior) ، کاج رادیانا (Pinus radiata) ، توسکا (Alnus glutinosa)  ، لاریکس (Larix sibirica) و راش (Fagus silvatica) اشاره نمود.

کاربردهای چوب ترموود

چوب درخت کاج پس ازعملیات ترمو شدن استاندارد دربرابرتمام شرایط جوی ازقبیل باران و برف کاملامقاوم بوده وتنها اشعهUVخورشیدمی تواندبرروی چوب تاثیرات نامطلوبی داشته باشد.

رنگ ترموود

رنگ استاندارد و مخصوص ترمووود که ضداشعه یو وی(UNTI UV) می باشدمی توانداین تاثیرات راکاملابرطرف کرده وهمچنین این امکان رابرای مشتریان وطراح گرامی فراهم می کندکه باسلیقه ودیزاین خودازمیان انواع طیف های رنگی موجودرنگ مدنظرخودرا انتخاب نمایند.

ترموود

انواع

میزان حرارتی که طی فرایند ترمو شدن به چوب خام اعمال می شود ترمووود را به دو دسته طبقه بندی می کند.

CLASS THERMO S-1: به دلیل حرارت کمتر که به چوب داده شده به ترمو وود فضای داخلی مشهور می باشد و کاربرد آن در فضای داخلی می باشد.

CLASS THERMO D-2:با حرارت 220درجه سانتیگراد رطوبت و مواد سلولوزی چوب به طور کامل خارج شده و این نوع ترموود آماده استفاده در فضاهای خارجی،نمای ساختمان و محیط های مرطوب می باشد.