پروفیل استیل سبک نوعی مصالح فلزی است که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. این محصول را در همه جای ساختمان می توان یافت اما واضح ترین مثالی که می توان در این خصوص زد فریم در و پنجره ساختمان ها است. اصطلاحات این مقطع فولادی بسیار رایج و گسترده است و اطلاعات زیادی در این خصوص در دسترس افراد قرار گرفته است. این محصول را در حالت کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم می کنند. اما تقسیم بندی دیگری نیز وجود دارد. پروفیل ها با توجه به ضخامتشان و ابعاد و اندازه ای که دارند دارای وزن های متفاوتی هستند. در این مقاله از سایت ایده چین بررسی می کنیم که تفاوت پروفیل سبک و سنگین در چیست؟

 

پروفیل چیست؟

این محصول توسط کارخانه های ایرانی با استاندارد های کشورهای اروپایی تولید می شود و کاربرد های زیادی در صنعت دارد. در ساختمان برای ساخت درب و پنجره و همینطور برای ساخت قطعات خودرو استفاده می شود. در ادامه مقاله دو دسته بندی مهم این محصول را معرفی خواهیم کرد.

پروفیل سنگین چیست؟

این محصول را برای دو استفاده ساختمانی و صنعتی تولید می کنند و معمولا دارای مقاطع مربع و مستطیل شکل است. پروفیل های سنگین برخلاف پروفیل استیل سبک از ورق سیاه با ضخامت بالای ۱.۵ میلی متر ساخته می شوند.

کاربرد پروفیل سنگین

از پروفیل های سنگین استفاده های زیادی در صنعت می شود که از میان آن ها می توانیم موارد زیر را بگوییم:

در ساختمان سازی برای ساخت قوطی و ستون در پنجره

به عنوان شاسی ماشین آلات صنعتی

دستگاه های صنعتی

به عبارت دیگر از آنجایی که این محصول می تواند وزن بسیار زیادی را تحمل کند در صنایعی که نیاز به تحمل نیروی زیاد است بیشتر مورد استفاده هستند.

قیمت پروفیل های سنگین با توجه به وزن محصول روی آن گذاشته می شود و به ضخامت ورق مصرفی بستگی دارد. به طور کلی هرچه محصول نازک تر باشد گران تر است ولی از آنجایی که قیمت محصول بر پایه واحد وزن محاسبه می شود، محصولات نازک به دلیل داشتن وزن کمتر قیمت کمتری نیز خواهند داشت.

ویژگی های اصلی پروفیل های سنگین

جوش پذیری خوب
درجه سختی بالا
مقاومت خمشی و پیچشی

پروفیل استیل سبک چیست؟

این محصول را از ورق های روغنی می سازند و یا از ورق نورد سرد تولید می شود. این محصول در ضخامت زیر ۱.۵ میلی متر در بازار به فروش می رسد. اصطلاحا به این پروفیل ها پروفیل مبلی نیز گفته می شود. قوطی مبلی معروف ترین نوع این پروفیل ها است که برای استفاده در صنعت ویژگی های عالی دارد.

کاربرد پروفیل استیل سبک

اگزوز سازی
خوردرو سازی
صنعت مبلمان و صندلی
دوچرخه
لوازم خانگی
ویژگی های پروفیل استیل سبک
داشتن کیفیت بالا
دقیق از نظز قطر و ضخامت
ساخت ظریف تر و دقیق تر نسبت به سایر پروفیل ها
فرم پذیری خوب
تنوع وزنی بالا
داشتن قابلیت آبکاری شدن

قیمت پروفیل سنگین

بنا بر آنچه در بالا گفتیم این دو محصول فقط در چند مورد با هم تفاوت دارند. نکته اول این است که نوع سبک آن را با ورق سرد و نوع سنگین را با ورق سیاه می سازند.
ضخامت پروفیل های سنگین تولید شده بالای ۱.۵ میلی متر و ضخامت پروفیل های سبک ساخته شده زیر ۱.۵ میلی متر است.

از لحاظ تفاوت در نوع کاربرد نیز پروفیل های سنگین را در صنعت هایی که نیاز به تحمل وزن بسیار بالا دارند استفاده می کنند. مثل پالایشگاه ها و پتروشیمی ها.
از نظر قیمت نیز پروفیل سنگین مقداری از پروفیل سبک گران تر است زیرا قیمت این مقاطع فولادی بر اساس وزن حساب می شود.

انواع روش های تولید پروفیل های استیل سبک و سنگین
ساختن این محصولات سه مرحله دارد:

تهیه مواد اولیه
برش کلاف به صورت نوار
تولید لوله پروفیل

مواد اولیه را برای کارخانه های پروفیل سازی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تامین کی کند. پس از آت به مرحله برش کلاف نوار می رسیم، ورق های فولادی را در این مرحله به صورت نوارهایی به عرض می برند. در مرحله تولید لوله های پروفیل دستگاه ها این لوله ها را با استفاده از تمام بخش هایش می سازد.

در حالت کلی دو روش برای ساخت این محصول وجود دارد:

روش مستقیم
روش غیر مستقیم

روش مستقیم نوار از بین قالب هایی که در بالا و پایین دستگاه قرار دارند می گذرد و شکل می گیرد. سپس دو لبه ورق را به یکدیگر جوش می دهند و پرو فیل تولید می شود.

روش تولید غیر مستقیم

در این روش ابتدا محصول را در دستگاه نورد می گذارند و به لوله تبدیل می کنند. پس از تولید دو لبه میله را به یکدیگر جوش می دهند و اشکال متفاوتی ساخته می شود.