طراحی ویلا، قبل از هرچیز می خواهیم شما را با معنی کلمه ویلا آشنا سازیم.

ویلا (Villa) به ساختمانی گفته می شود که از چهار طرف به بیرون نما داشته باشد. معمولا ویلا را در اطراف شهرها و ییلاق ها می سازند. البته در برخی از کشورها با توجه به قوانین مختص به کشورشان شهروندان اجازه ساخت ویلا را در شهر نیز دارند.

حقیقتا ساخت ویلا از زمان روم باستان آغاز گردید، در آن زمان افرادی که در طبقه بالای اجتماع و از افراد مهم تلقی می شدند خانه هایشان را به صورت ویلا در محوطه باغ می ساختند.

در ایران اغلب به خانه هایی که از چهار طرف نما داشته باشند و یا سقف شیب دار داشته باشند گفته می شود. در شمال کشور ایران به خاطر رطوبت هوا خانه ها به صورت ویلایی ساخته می شوند. با گسترش شهرها از تعداد ویلاها کاسته شد ولی در اطراف شهرها همچنان ساخت ویلا ترویج دارد.

امروزه کاربردی ترین استفاده ای که از ویلا می شود جهت دوری از روزمرگی ها و گذراندن لحظاتی شاد در آخر هفته و تعطیلات کنار خانواده در فضایی دلنشین می باشد.

در قدم اول باید هدف از طراحی ویلا مشخص گردد. اغلب افراد قصدشان از ساخت ویلا بودن در ساختمانی که در یک فضای سرسبز و به دور از هرگونه تنشی و جهت آرامش و آسایش خود و خانوادشان است. اما در این میان کسانی هستند که قصدشان از طراحی ویلا جهت داشتن یک لوکشین عکاسی زیبا و یا شهرک سازی است پس تعیین هدف طراحی ویلا مهم ترین قدم جهت برآورده کردن نیاز شخص می باشد. طراحی ویلا یک فرآیند ویژه است که باید توسط افراد حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه انجام شود.

سبک های طراحی ویلا

 

طراحی ویلای مدرن

ویلای کلاسیک

طراحی ویلای تلفیقی

ویلا سنتی ایرانی

طراحی ویلا سبک روستیک

 

طراحی ویلا مدرن

این سبک از طراحی در واقع از زمان دوره قاجار در ایران آغاز گردید. در آن دوره اصول معماری سنتی رشد یافت.

از ویژگی در تقریبا در تمامی طراحی های مدرن به چشم میخورد می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • سادگی در طراحی فرم
  • دوری از تزئینات و تجملات
  • استفاده از اشکال هندسی ساده
  • همخوانی مکان با عملکرد سازه
  • تمرکز روی فضا
  • استفاده از خطوط و عناصر خطی مانند تیرها،ستون ها ، پنجره ها ، راه پله و شومینه

 

در طراحی مدرن سادگی و زیبایی از اصول اصلی می باشند.

 

طراحی ویلا کلاسیک

در طراحی ویلاهای کلاسیک برخلاف طراحی مدرن از رنگ های خنثی استفاده می شود رنگهایی مانند مشکی، سفید، قهوه ای شیری، برنزی و طلایی رنگ هایی هستند که طراحی ویلا کلاسیک به کار گرفته می شوند.

 

طراحی ویلای تلفیقی

 

همان که طور که از اسمش مشخص می باشد، طراحی تلفیقی در واقع تلفیقی از طراحی مدرن و کلاسیک می باشد. نوعی طراحی خاص می باشد طراحی ویلا به سبک تلفیقی دشوارتر از طراحی های دیگر می باشد. بگذارید با زدن یک مثال برایتان این مفهوم را کامل کنم. افرادی هستند. که علاقه دارند هنگام مسافرت زمان خود را در یک ویلای مدرن و لاکچری سپری کنند. همچنین در کنار مدرن بودن تمایل به ویلاهای جنگلی که در آن ها وزش باد میان درختان جریان دارند داشته باشند. در واقع طراحی تلفیقی هر دوی این امکانات را دارا می باشد.

به روش سنتی ایرانی طراحی ویلا کنید

 

طراحی سنتی ایرانی دارای چند ویژگی می باشد.

کار بردن شاه نشین در معماری ویلا به اتاقی که ارتفاع آن زیاد و هم می تواند دارای سقف باشد. و در مواردی هم دارای سقفی گنبدی شکل است.

  • استفاده کردن از شیشه های رنگی
  • گذاشتن تخت های سنتی در حیاط یا باغ ویلا

سبک روستیک

 

این نوع طراحی بیشتر مناسب مناطق سرد و کوهستانی می باشد. البته این به این معنا نمی باشد که نمی شود از این سبک برای مناطق دیگر استفاده کرد. طراحی روستیک الهام گرفته شده از طبیعت می باشد. ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن سنگ های نا هموار و صیقل نخورده و چوب در نمای داخلی و خارجی ویلا، که با کمی فلز مات ترکیب شده ‌اند، احساس آرامش می‌ کنید. بهتر است که حتماً از این سبک طراحی ویلا استفاده کنید.

اهمیت بودجه برای ساخت ویلا

 

نکته مهمی که اگر به آن توجه نشود، در روند و سرعت ساخت ویلا تاثیر بگذارد. همچنین توجه نکردن به آن باعث تحمیل هزینه های فراتر از انتظار می شود. هزینه طراحی با توجه به سبک طراحی ویلا و نوع زمین می باشد.

 

سخن آخر

 

با توجه به انواع سبک هایی که در اینجا برای شما عزیزان ذکر شد. باید توجه داشت برای طراحی و ساخت ویلا به منطقه جغرافیایی و سبکی که مدنظرمان می باشد، اهمیت دهیم.