تا به امروز نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون زیادی ساخته و به بازار عرضه شده است. تعداد زیاد و تنوع این نرم افزارها اغلب می تواند متقاضیان مبتدی را سردرگم کند. با این حال، باید بدانید که هر نرم افزار ویژگی های خاص خود را دارد و همه ابزارها یکسان هستند. با یادگیری یک نرم افزار مدل سازی به همراه یکی از موتورهای رندر، نیازی به یادگیری سایرین ندارید و می توانید به راحتی شروع به طراحی کنید. البته فراموش نکنید که یادگیری طراحی نرم افزار کافی نیست، داشتن اصول و اصول طراحی ضروری است و این نرم افزارها تنها ابزاری هستند که به شما کمک می کنند ایده خود را با سهولت ارائه دهید. در ادامه به معرفی نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون می پردازیم و کاربرد آنها در طراحی و بازار کار را توضیح می دهیم.

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

انواع نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

 

نرم افزار تری دی مکس و پلاگین وی ری

اولین گزینه در لیست نرم افزارهای معماری، نرم افزار 3D Mاست. یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی است که می تواند دقیق ترین و واقعی ترین پیش نمایش ها را ایجاد کند. از تری دی مکس برای ساخت انیمیشن ها و بازی ها استفاده می شود و با وجود تنوع آبجکت ها و پلاگین ها، امکان گسترش سریع پروژه شما وجود دارد. دارای انواع ابزارهای دستی است که به ما امکان می دهد همه اندازه ها را طراحی کنیم. نرم افزار وی ری به عنوان افزونه تری دی مکس استفاده می شود که یک موتور رندر قدرتمند است و واقعی ترین رندرها را نمایش می دهد.
تری دی مکس نرم افزاری است که به عنوان پرطرفدارترین نرم افزار بازار کار در ایران شناخته می شود و با یادگیری این نرم افزار قطعا شغلی پیدا خواهید کرد.

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

نرم افزار Revit

اگر می خواهید پروژه ای کامل با ساخت و جزئیات ایجاد کنید، بهتر است از نرم افزار  Revitاستفاده کنید. این نرم افزار جایگاه منحصر به فردی دارد و به عنوان محبوب ترین نرم افزار پروژه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران در بین معماران محبوبیت پیدا کرده است، اما متاسفانه در بازار کار چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و برخی شرکت ها در سال های اخیر از آن استفاده می کنند. کار با نرم افزار رویت با حضور اجزایی که بخشی از عملکرد طراحی هستند به سرعت انجام می شود. با برنامه ریزی طراحی و حجم سه بعدی، مشاهده و سطح مقطع را آسان می کند. این امر کار را برای دانش آموزانی که طراحی مکان ها و مقاطع مرتفع با اتوکد آسان نیستند، آسان کرده است.
در مقایسه با نرم افزار 3D Max، اشیاء کمتری دارد، اما کار با آن بسیار راحت تر است. برتری رویت نسبت به تری دی مکس جزییاتی است که به راحتی به ما می دهد.

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

نرم افزار Rhino

این نرم افزار تقریبا تمامی فایل های تری دی مکس را دارد و همچنین ساده و کمی سریعتر است. با این نرم افزار می توانید اشکال پیچیده ایجاد کنید. محدودیت های این نرم افزار به موارد تمام شده محدود نمی شود و موارد زیادی برای آن طراحی نشده است. برای طراحی پارامتریک و اریگامی مناسب است و این حجم ها را با حداکثر عرض ایجاد می کند. عموماً برای ایجاد حجم هایی با الگوهای هندسی شگفت انگیز و پیچیده استفاده می شود و اغلب در مسابقات استفاده می شود. قابلیت ساخت انیمیشن در راینو نیز یافت می شود. یادگیری نیاز به زمان و تلاش دارد.

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

نرم افزار Sketch up

 

اگر عجله دارید و باید طرح اولیه پروژه خود را سریع به استاد یا رئیس خود برسانید، SketchUp بهترین نرم افزار برای شماست. با این نرم افزار می توانید طرح و مفهوم اولیه یک پروژه را به راحتی و به سرعت ایجاد کنید. در مقایسه با نرم افزارهای معرفی شده قبلی قدرتمند نیست و نمی توانید اشکال بسیار پیچیده ای را در آن ایجاد کنید. اگرچه نرم افزاری ایده آل برای طراحی داخلی است، اما پلان ترسیم شده در اتوکد را می توان به راحتی در نرم افزار باز کرد و حجم داد. برای ایجاد ایده های دانشجویی و طرح های بازاریابی ایده آل است.

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

علاوه بر نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون که در بالا ذکر شد، نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد که از شرکت های طراحی داخلی و معماری استفاده می کند. هر کدام کاربرد خاص خود را دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

Ikea Home Planner

Archicad

Photoshop

Sweet Home 3D

نرم افزارهای کاربردی در معماری و دکوراسیون

کلام آخر

 

ما در اینجا سعی داشتیم معرفی کوتاهی از نرم افزارهای پرکاربرد در طراحی داخلی و دکوراسیون را برای شما ذکر نماییم تا با توجه به اطلاعات ذکر شده بهترین نرم افزار را برای کارتان آموزش ببینید.