نورپردازی‌ یک محیط داخلی، یکی عناصر طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود و نقش کلیدی و مهمی را در ایجاد فضایی کارآمد و زیبا ایفا می‌کند. امروزه با گسترش تنوع چراغ‌های ال ای دی و مصرف انرژی کم آنها می‌توان نورپردازی بسیار شیک و خلاقانه‌ای را برای دفاتر کار در نظر گرفت. نورپردازی یک محیط کاری مانند دفاتر اداری هم به جذابیت بصری محیط کمک خواهد کرد و هم بر کارایی و رضایت کارکنان تأثیر مثبتی خواهد داشت. در حقیقت افزایش بهره‌وری، تمرکز بر وظایف کاری، جلوگیری از خستگی چشم، جلب توجه مراجعین، زیبایی و جذابیت محیط، بهبود روحیه کارمندان و کاهش استرس برخی از دلایل اهمیت نورپردازی در دفاتر کار محسوب می‌شوند.

نورپردازی دفتر کار

در نورپردازی فضاهای مختلف مانند دفتر کار باید به موارد مهمی توجه کرد. با هم مواردی که در اصول نورپردازی دفتر کار اهمیت زیادی دارند را مرور خواهیم کرد.

راحتی کارمندان

یکی از مهمترین مواردی که باید در اصول نورپردازی دفتر کار به آن توجه کرد، راحتی کارمندان است. این یعنی چشم کارکنان نباید با منابع نوری قدرتمند در تماس مستقیم باشد‌. زیرا تماس مستقیم نور هم باعث حواس پرتی و هم باعث ناراحتی چشم می‌شود. حتی تابش انعکاس روی نمایشگر کامپیوتر یا لپ تاپ نیز تمرکز کارمندان را کاهش می‌دهد و قدرت دید آنها را نیز کمتر می‌کند.

توجه به انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری در طراحی نورپردازی اهمیت زیادی دارد. انعطاف‌پذیری در این حوزه یعنی نور باید به صورتی تنظیم شود که با نیاز کارمندان، تغییر نوع کار کارمندان و تغییرات کوچک محیطی مانند جابه‌جایی گیاهان یا تغییر مکان مبلمان و… سازگار باشد‌. در واقع با ایجاد نور انعطاف‌پذیر می‌توان فضای دفتر کار را مطابق با نیازهای روزمره تغییر داد.

جلوگیری کردن از یکنواختی در نورپردازی

یکی از اصول نورپردازی این است که باید از یکنواختی نور جلوگیری کرد. یکنواختی یعنی تنوع در روشنایی و تاریکی در یک فضا وجود ندارد. هنگامی که تفاوت زیادی بین بخش‌های روشن و بخش‌های تاریک وجود داشته باشد، کنتراست داخلی بسیار بالا می‌رود که همین موضوع می‌تواند باعث جداسازی فضا و بی‌نظمی شود.

البته لازم به ذکر است که کنتراست کم نیز برای فضای اداری و دفتر کار مناسب نیست‌ زیرا هنگامی که روشنایی در تمام بخش‌های محیط یکسان باشد، کنتراست داخلی کم خواهد شد و همین موضوع باعث یکنواختی زیادی در فضا می‌شود. در حقیقت با استفاده از منابع نوری متفاوت با شدت‌های نوری مختلف می‌توان نقاط تاریک و روشنی ایجاد کرد تا از یکنواختی در نورپردازی جلوگیری شود.

امنیت

بدون شک یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اصول نورپردازی در دفاتر کار، در نظر گرفتن ایمنی است. این یعنی نورپردازی باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و کارمندان بتوانند به راحتی محیط اطراف خود را مشاهده کنند. در حقیقت اگر نور به اندازه کافی زیاد نباشد و یا نقاط تاریکی در نورپردازی وجود داشته باشد، ممکن است کارمند نتواند محیط اطراف خود را به خوبی مشاهده کند و ممکن است همین اتفاق کوچک، باعث بروز حوادث و آسیب‌های بزرگ شود.

انتخاب لامپ مناسب برای نورپردازی

نوع لامپی که شما برای دفتر کار در نظر می‌گیرید، اهمیت زیادی دارد. لامپ مناسب برای این مکان، لامپ ال ای دی است که نسبت به سایر لامپ‌ها روشنایی مطلوب و قابل قبولی دارد. لامپ‌های ال ای دی طول عمر بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی اشعه مادون قرمز را نیز منتشر نمی‌کنند. تمامی این دلایل در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که لامپ ال ای دی برای نورپردازی محل کار و دفاتر اداری بسیار مناسب خواهد بود.

دما و رنگ مناسب در نورپردازی

نکته بسیار مهمی که باید در نورپردازی مناسب برای دفتر کار به آن توجه کرد، تاثیر زیاد دما و رنگ در روحیه کارمندان است. معمولاً نورهای گرم که دمای رنگ پایینی دارند، باعث ایجاد فضا و محیطی آرامش بخش می‌شوند اما نورهای سرد با دمای رنگ بالاتر، به تمرکز کارمندان بیشتری می‌کنند.

نورهای گرم با رنگ‌های زرد یا نارنجی حس شادی و آرامش را به افراد می‌دهند و نورهای سرد مانند سفید و آبی تمرکز کارمندان و انرژی آنها را بیشتر می‌کنند. لامپ LED بهترین گزینه برای نورپردازی در محل است زیرا می‌تواند در محیط شما نورهای سرد آبی و سفید را تولید کند و البته به شما امکان تغییر دما و رنگ را بدهد.

تجهیز لامپ‌ها به حسگر و تایمر

این را می‌دانیم که لامپ‌های زیادی در طول روز در یک دفتر کار روشن هستند. برای مصرف انرژی کمتر و عمر طولانی‌تر این منابع نوری بهتر است که از لامپ‌های LED استفاده شود که دارای حسگر یا تایمر هستند. دستگاه‌هایی که دارای حسگر هستند، می‌توانند نور را بر اساس حرکات در محیط داخلی تنظیم کنند. در دستگاه‌هایی که دارای تایمر هستند، می‌توان زمان روشن و خاموش شدن لامپ را تنظیم کرد.

روشنایی لامپ در فضای اداری

جالب است بدانید که روشنایی لامپ تأثیر زیادی در روحیه و رفتار کارمندان در یک محیط اداری خواهد داشت. معمولاً نور روشن هوشیاری افراد را افزایش می‌دهد و باعث افزایش فعالیت آنها خواهد شد. بنابراین مشخص است که در دفتر کاری که نیاز به فعالیت بالا و انرژی زیاد کارمندان است، وجود نور روشن ضروری خواهد بود. از طرف دیگر نور تیره می‌تواند باعث شود که افراد، تمرکز بیشتری بر کارهایشان داشته باشند.

لازم به ذکر است که لامپ‌های ال ای دی در این زمینه نیز به بهترین شکل ممکن عمل می‌کنند زیرا یکی از ویژگی‌های برخی لامپ LED مدرن این است که هنگام تاریک شدن محیط بیرونی، نور آنها به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند! بنابراین این لامپ می‌تواند به صورت بسیار مناسبی در دفتر کار عمل کند و با قابلیت تنظیم خودکار نور فضای بسیار دلنشین و کارآمدی را برای کارمندان فراهم سازد.

تاثیر نورپردازی دفتر کار

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، نورپردازی محیط اداری بسیار زیادی بر دکوراسیون داخلی و ظاهر زیبای محیط نیز دارد. در حقیقت نورپردازی فقط برای روشن کردن فضا نیست بلکه یکی از عناصر مهمی محسوب می‌شود که می‌تواند به جذابیت داخلی کمک شایانی کند‌. اما چگونه؟

  • اگر فضای دفتر کار مورد نظر کوچک باشد، نورپردازی مناسب می‌تواند این فضا را بزرگتر نشان دهد. در حقیقت با بهره بردن از نور روشن در فضای اداری کوچک، می‌توان این محیط را بزرگتر جلوه داد.
  • نورپردازی هدف‌دار یکی از انواع نورپردازی است که در آن برخی از وسایل اداری برجسته‌تر نشان داده می‌شوند و این‌گونه یعنی با برجسته نشان دادن وسایل مهم دفتر کار می‌توان به دکوراسیون داخلی محیط کمک کرد.
  • یکی از فواید نورپردازی مناسب دفتر کار این است که می‌توان با استفاده از آن ناهماهنگی‌ها و ناسازگاری‌ها بین رنگ‌های مختلف وسایل در اداره را از بین برد. به عنوان مثال اگر در دکوراسیون داخلی محیط کار شما وسیله‌ای با رنگ ناهماهنگ وجود دارد، می‌توان به وسیله نورپردازی آن را با وسایل دیگر هماهنگ کرد.

 

انواع نورپردازی اداری

برای نورپردازی دفتر کار حتماً لازم است که انواع نورپردازی را بشناسید تا مطابق با آن منابع نوری مورد نیازتان را انتخاب کرده و شروع به نورپردازی دفتر کار کنید. نورپردازی در یک محیط اداری مانند دفتر کار به چند نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که با هم برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی رایج‌ترین و متداول‌ترین شکل نورپردازی در دفاتر کار است که با استفاده از منابع نوری سقفی انجام می‌شود. از جمله این منابع نوری می‌توان به پنل‌های ‌LED و چراغ‌های ریلی اشاره کرد. به این شیوه نورپردازی نور همه طرفه نیز می‌گویند. در نورپردازی همه طرفه نور از منابع نوری مانند لامپ‌های سقفی ساطع می‌شود تا تمامی فضا روشن شود.

نور غیر مستقیم

معمولاً نور غیر مستقیم به صورت مخفی کار خواهد شد و در دفتر کار باعث خستگی چشم کارکنان نمی‌شود زیرا روی مانیتور هیچ‌گونه انعکاسی نخواهد داشت. از تکنیک غیرمستقیم یا تکنیک نور از پایین استفاده می‌شود تا نور به صورت غیر مستقیم به سمت سقف پرتاب شود و انعکاس آن به پایین برگردد. استفاده و خرید ریسه ال ای دی در این نوع نورپردازی مناسب است.

نورپردازی تأکیدی

نورپردازی تأکیدی برای برجسته کردن بخش‌های خاصی از فضای داخلی دفتر کار استفاده می‌شود.‌ در این روش نورپردازی با زاویه خاصی انجام خواهد شد تا نور بر آن قسمت خاص یا شی خاص تابیده شود.

نورپردازی نقطه‌ای

نورپردازی نقطه‌ای یکی از زیباترین شیوه‌های نورپردازی است که غالباً به صورت سقفی اجرا می‌شود. در این نوع نورپردازی از منابع نوری کمکی برای زیباسازی فضا استفاده می‌شود.

نورپردازی متمرکز

از نام نورپردازی متمرکز مشخص است که روی نقاط خاصی از دفتر کار تمرکز دارد. از نورپردازی متمرکز یا نورپردازی مستقیم برای روشن کردن نقطه خاصی مانند بالای میز استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که در مورد این نوع نورپردازی وجود دارد این است که عدم وجود منابع نوری، اختلالی در نورپردازی کلی فضای دفتر کار ایجاد نخواهد کرد. جالب است بدانید که کنترل روشن و خاموش کردن چراغی که از آن برای نورپردازی متمرکز استفاده می‌شود، دست خود کارمند است. برای این نوع نورپردازی معمولاً از لامپ‌ هالوژن یا ریسه ال ای دی نواری استفاده خواهد شد.

تعریف ریسه نواری ال ای دی از نگاه متخصصین مانی نور

“ریسه نواری LED به دلیل طراحی باریک و متری خود، یکی از گزینه‌های محبوب در نورپردازی است. این محصول شامل تعدادی ال ای دی روی برد مدار چاپی بوده و در رنگ‌های متنوع و با مصرف انرژی بسیار پایین عرضه می‌شود. برخی از این ریسه‌ها با روکش رزین، خاصیت ضد آب دارند، در حالی که برخی دیگر بدون روکش و ضد آب نیستند. این ریسه‌ها می‌توانند به صورت تک ردیف، دو ردیف یا سه ردیف ساخته شوند و در ولتاژهای ۲۲۰ ولت، ۱۲ ولت، ۲۴ ولت و ۵ ولت و به صورت درایورخور و با جریان ثابت در دسترس باشند. انواع این ریسه‌ها شامل SMD و COB هستند و می‌توانند بدون روکش یا با روکش سیلیکونی با درجات حفاظت IP65 و IP68 ارائه شوند. هنگام خرید ریسه نواری LED، توجه به تعداد ال ای دی‌ها، ضد آب بودن، ولتاژ، دمای رنگ و انعطاف پذیری آن بسیار مهم است.”

نورپردازی حفاظ‌دار

در این نوع نورپردازی نور به وسیله کاورها و لنزهایی فیلتر می‌شود و پراکنده خواهد شد. در این روش روشنایی به صورت کامل در دفتر کار پخش خواهد شد.

نورپردازی طبیعی

بسیاری از افراد معتقد هستند که بهترین نوع نورپردازی برای روشنایی دفاتر کار فضای اداری، استفاده از نور طبیعی خورشید است که به آن نورپردازی طبیعی می‌گویند. در حقیقت در این روش نورپردازی طبیعی با نورپردازی عمومی ترکیب می‌شود و حاصل این ترکیب، نتیجه بسیار مطلوبی خواهد بود.

 

اصول نورپردازی دفتر کار

اکنون که شما تا حدی با نورپردازی محیط‌های اداری و دفاتر کار آشنا شدید، بهتر است بدانید که نورپردازی فضای اداری به صورت اصولی و استاندارد چگونه انجام می‌شود.

استفاده از پنجره‌های نوری یکپارچه

در بسیاری از دفاتر، پارتیشن‌ها و دیوارهایی وجود دارند که فضا را تقسیم‌بندی کرده‌اند. شما می‌توانید از پنجره‌های نوری یکپارچه استفاده کنید تا نور طبیعی به تمامی این فضاها منتقل شود و کل محیط روشن‌تر به نظر برسد. استفاده از پنجره‌های نوری باعث می‌شود که روشنایی به صورت یکنواخت در محیط توزیع شود و در عین حال حریم فضای کارمندان نیز حفظ شود. استفاده از پنجره‌های نوری باعث بهبود کیفیت نور در دفتر کاری خواهد شد‌.

منابع نوری خاص

استفاده از منابع نوری خاص مانند لامپ‌های ال ای دی خاص و زیبا می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر جذابیت فضا داشته باشد. شما باید بدانید که لامپ LED در انواع بسیار مختلفی تولید و عرضه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید در هر نقطه‌ای از چراغ‌های ال ای دی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید به عنوان مثال شما می‌توانید از انواع ریسه ال ای دی مانند ریسه ال ای دی نواری به عنوان منبع نوری جذاب و کارآمدی در محیط اداری خود بهره برید و علاوه بر بهبود روشنایی به زیبایی فضا نیز کمک کنید.

شما می‌توانید از ریسه LED در بالای میزها استفاده کنید تا نور کافی برای انجام وظایف کارمندان فراهم شود. این ریسه‌ها می‌توانند در اطراف دیوارها، روی دیوارها یا در گوشه‌های اتاق نیز قرار بگیرند تا هم نور را به صورت یکنواخت در فضا پخش کنند و هم فضایی دلنشین و جذاب به وجود بیاورند. از دیگر ایده‌های نورپردازی مناسب برای دفتر کار استفاده از ریسه ال ای دی در اطراف پنجره‌ها و در فضای مشترک مانند سالن‌های استراحت است.

ایجاد تنوع در سیستم نورپردازی

پیشتر به انواع نورپردازی محیط اداری اشاره کردیم. آنچه اهمیت دارد این است که شما باید با توجه به نیاز محیط کاری و دفتر کار خود یکی از انواع نورپردازی را انتخاب کنید. به خاطر بسپارید که ترکیب نور طبیعی با نورهای غیر طبیعی نتیجه بسیار جذاب و مطلوبی در پی خواهد داشت.

توجه به دمای رنگ و شدت روشنایی

یکی از اصول بسیار مهم نورپردازی توجه به دمای رنگ است و همان‌طور که پیشتر اشاره شد، میزان گرمی و سردی نور تأثیر زیادی بر روحیات کارمندان خواهد داشت. جالب است بدانید که دمای استاندارد برای کارهای اداری حدود ۴۵۰۰ کلوین است. شما باید دمای رنگ را به درستی انتخاب کنید تا هم جذاب و زیبا باشد و هم کارمندان راحت باشند و کارایی آنها کمک شود. در مورد شدت روشنایی باید این را بدانید که در حالت استاندارد شدت نور مناسب برای دفتر کار ۵۰۰ تا ۸۰۰ لوکس است. در نهایت این شما هستید که باید شدت نور را به صورتی تنظیم کنید که مطابق با نوع فعالیت، راحتی و سن افراد و… باشد.

 

چراغ‌های مناسب برای نورپردازی دفتر کار

انتخاب نوع چراغ معمولاً کمی دشوار است زیرا امروزه تنوع بسیار زیادی در منابع نوری وجود دارد. در حقیقت این شما هستید که با توجه به دکوراسیون داخلی دفتر کار و حتی متریال سقف باید نوع نورپردازی را انتخاب نمایید.

  • در حالت کلی می‌توان از چراغ خطی ال ای دی مستطیلی که نور را به صورت یکنواخت ساطع می‌کند، استفاده نمایید. می‌توان از چراغ خطی آویز نیز در بالای میز کار استفاده کرد. جالب است بدانید که چراغ‌های خطی هم به صورت روکار و هم به صورت توکار وجود دارند.
  • نوع دیگری از چراغ‌های محبوب برای نورپردازی دفتر کار پنل‌های ال ای دی هستند که نور یکنواخت و زیبایی را بدون اذیت کردن چشم ساطع می‌کنند‌. پنل LED نیز هم به صورت توکار و هم به صورت روکار استفاده می‌شود.
  • شما می‌توانید به عنوان نور مکمل و یا برای زیبایی چراغ ریلی نیز استفاده کنید. چراغ ریلی می‌تواند نور را به هر جهتی که شما می‌خواهید بتاباند و همین باعث می‌شود که یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی نیز محسوب شود.
  • ریسه‌های ال ای دی نیز با نصب آسان و جای کمی که می‌گیرند می‌توانند در بالای میز کار، کتابخانه، دیوارهای زیر سقف و… به کار روند و زیبایی خاصی را به محیط شما بخشند.

ایده‌های جذاب نورپردازی دفتر کار

ایده‌های نوین و خلاقانه می‌توانند فضای کاری شما را متحول کنند و زیبایی خاصی به این محیط دهند. نور مناسب علاوه بر اینکه می‌تواند باعث زیباتر نشان داده شدن دکوراسیون داخلی شود، نقش بسزایی را در روحیه کارمندان و سلامت آنها ایفا خواهد کرد. ایده‌های بسیار زیاد و جذابی برای نورپردازی دفتر کار وجود دارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود.

از نور ال ای دی مخفی در سقف استفاده کنید.

شما می‌توانید به راحتی با نورپردازی مدرن از منابع نوری LED مخفی در سقف بهره برید. این نوع نورپردازی به صورت منظم و یکسان انجام می‌شود و نور را در فضای مورد نظرتان به صورت یکنواختی توزیع می‌کند. لامپ‌های ال ای دی با طراحی مدرن برای این نوع سیستم نورپردازی یعنی نورپردازی مخفی در سقف بسیار کارآمد خواهند بود. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از نورپردازی مخفی با ریسه ال ای دی در برخی از دیوارهای دفتر کار نیز استفاده کنید تا زیبایی این محل چندین برابر شود.

لامپ ال ای دی با قابلیت تنظیم رنگ و شدت نور بهره برید.

یکی از بهترین ایده‌هایی که می‌توانید برای نورپردازی مدرن دفتر کار از آن بهره برید، استفاده از لامپ‌های ال ای دی است که قابلیت تنظیم شدت نور و تنظیم رنگ را دارند. این‌گونه شما می‌توانید بر اساس نیاز کارمندان شدت و رنگ نور را تغییر دهید تا عملکرد آنها بهبود پیدا کند.

استفاده از لامپ‌های رومیزی

لامپ‌های رومیزی که دارای بازوهای قابل تنظیم هستند، می‌توانند شیوه نورپردازی متمرکز را برای کارمندان شما به وجود بیاورند. در حقیقت لامپ رومیزی با بازوی انعطاف‌پذیر هم فشار چشم را به حداقل می‌رساند و هم می‌تواند در ارتفاع و زوایای مختلف قرار بگیرد.

استفاده از دیوارکوب

برخی از منابع نوری به عنوان منابع نوری تزیینی شناخته می‌شوند. دیوارکوب‌ها از این دسته هستند که می‌توانند با نصب روی دیوارها، دفتر کار را شیک و زیبا کنند. درست است که دیوارکوب کاربردی تزیینی دارد اما شما باید بدانید که این محصول، روشنایی خوبی را نیز به محیط می‌دهند.

استفاده از چراغ‌های هنری دکوراتیو

امروز لامپ‌های هنری و دکوراتیوی وجود دارند که ظاهری بسیار مدرن دارند و می‌توانند محیط شما را مدرن و زیبا نشان دهند.

استفاده از سیستم روشنایی خطی

چراغ‌های خطی در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این چراغ‌ها دارای ظاهری کشیده و خطی هستند و برای روشنایی یکنواخت محیط به کار می‌روند. استفاده از سیستم روشنایی خطی، محیط مورد نظر شما را بسیار مدرن و شیک نشان خواهد داد.

خرید منابع نور مناسب برای دفتر کار

نورپردازی مناسب در محیطی اداری مانند دفتر کار تأثیر بسیار زیادی بر روحیه کارمندان خواهد داشت و عملکرد و کیفیت کار آنها را بهبود می‌بخشد. انواع لامپ‌های LED منابع نوری بسیار ایده‌آلی هستند که هم به کاهش خستگی چشم کمک می‌کنند و هم بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهند. ما به شما دوستان گرامی پیشنهاد می‌کنیم که برای تأمین نورپردازی و منابع نوری خود از خدمات مجموعه مانی نور استفاده کنید. مجموعه مانی نور انواع لامپ‌های ال ای دی، درایور ال ای دی، ریسه ال ای دی و… را با گارانتی معتبر و قیمت بسیار مناسب به شما ارائه خواهد داد.

به خاطر بسپارید که لامپ‌های LED با تنوع بسیاری که دارند، بهترین منابع نوری به شمار می‌آیند. این منابع نوری، طول عمری طولانی دارند و نور بسیار با کیفیتی را تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که لامپ‌های ال ای دی به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. شما می‌توانید با انتخاب منابع نوری مناسب از مجموعه مانی نور، دفتر کار دلنشین و کارآمدی را برای خود ایجاد کنید. با فروشگاه مانی نور تماس بگیرید و با کارشناسان این مجموعه، مشاوره رایگان داشته باشید.