امروزه همه چیز به سمت مدرن‌شدن و بهینه‌سازی پیش می‌رود، سرویس بهداشتی هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از المان‌های مدرن و پرطرفدار در سرویس‌های بهداشتی امروزی، توالت دیواری یا همان وال هنگ است.

این نوع توالت با ظاهری شیک و منحصر‌به‌فرد، نه‌تنها فضای سرویس بهداشتی شما را زیباتر می‌کند؛ بلکه مزایای دیگری هم به همراه دارد. اما از مزایا و معایب وال هنگ اطلاع دارید؟ در این مقاله به بررسی مزایا و معایب توالت دیواری می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل، تصمیم بگیرید که آیا هنگام بازسازی منزل این نوع توالت برای سرویس شما مناسب است یا خیر.

وال هنگ یا تولت دیواری چیست؟

توالت وال هنگ کاسه توالت به‌صورت مستقیم به دیوار وصل می‌شود و مخزن آن در داخل دیوار قرار می‌گیرد. در نتیجه، توالت‌های دیواری نسبت به توالت‌های فرنگی معمولی فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین این نوع توالت ظاهری مدرن دارد و تمیز کردن آن آسان‌تر است.

مخزن توالت دیواری از پلاستیک و فوم پلاستیکی ساخته می‌شود که برای استحکام بیشتر درون دیوار، در یک نگهدارنده چدن یا فولاد قرار می‌گیرد. کاسه توالت از طریق دیوار به این نگهدارنده متصل و محکم می‌شود. اما مزایا و معایب وال هنگ چیست؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مزایای وال هنگ

توالت‌های وال هنگ مزایای متعددی دارند که باعث شده‌اند در طراحی داخلی مدرن محبوبیت زیادی پیدا کنند. در ادامه بررسی مزايا و معايب وال هنگ، به برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع توالت‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • اشغال فضای کم‌تر: همان‌طورکه از نام آن پیداست، توالت دیواری به دیوار متصل می‌شود. ازآنجایی‌که این نوع توالت به جای زمین، از دیوار آویزان است، هیچ فضایی از کف حمام شما را اشغال نمی‌کند. این مزیت باعث می‌شود سرویس شما از نظر ظاهری فضای بیشتر و جادارتری داشته باشد.
  • مخزن مخفی: مخزن آب توالت فرنگی دیواری داخل دیوار شما پنهان شده است، که به بزرگ‌تر نشان دادن فضای شما کمک می‌کند. ازآنجایی‌که مخزن در داخل دیوار نصب می‌شود، صدای تخلیه آب آن‌ها کمتر از توالت‌های فرنگی معمولی است.
  • ارتفاع راحت: یکی از بزرگ‌ترین مزایای نصب وال هنگ این است که می‌توانید آن را در راحت‌ترین ارتفاع برای خودتان نصب کنید. قد شما چه بلند، چه کوتاه و چه متوسط، امکان سفارشی‌کردن محل قرارگرفتن وال هنگ وجود دارد و این ویژگی استفاده از وان هنگ را برای بسیاری از صاحبان خانه جذاب کرده است.

  • تمیزکاری راحت: معمولا تمیزکردن ناحیه اطراف توالت فرنگی دیواری آسان‌تر است؛ چراکه به خم‌شدن یا چرخاندن نیازی ندارید. ازآنجایی‌که آن‌ها روی زمین قرار نمی‌گیرند، می‌توانید به راحتی کف زیر آن را بدون فشار آوردن به کمرتان تمیز کنید.
  • زیبایی مدرن: توالت‌های دیواری ظاهری مدرن‌تر را در سرویس بهداشتی ارائه می‌دهند و مخزن را از دید خارج می‌کنند تا نمای تمیز و مرتبی داشته باشد.

معایب وال هنگ

اگرچه نصب وال هنگ مزایای قابل توجهی دارد، اما این نوع توالت معایبی هم وجود دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر توجه کرد:

  • نصب دشوار: نصب وال هنگ نسبت به نصب توالت فرنگی دشوارتر است. به‌طورکلی، شما باید برای نصب این نوع توالت، باید قسمتی از دیوار را بردارید و حتی دیوار را برای تحمل وزن آن تقویت کنید. اگر به اندازه کافی دیوار را تقویت نکنید، ممکن است در صورت استفاده زیاد از توالت دیواری، دیوار فرو بریزد.
  • قیمت بیشتر: معمولا توالت‌های دیواری به‌عنوان کالایی لوکس در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه برای خرید آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. وال هنگ‌ها اغلب دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند درب اتوماتیک و کاسه‌های توالت چراغ‌دار هستند. البته این ویژگی‌های اضافی ممکن است باعث ایجاد تعمیرات اضافی هم شوند که هزینه نگهداری توالت دیواری شما را افزایش دهد.
  • تعمیرات سخت‌تر: اگرچه حذف‌شدن مخزن از دید، می‌تواند فضای بیشتری در سرویس بهداشتی شما ایجاد کند؛ اما ممکن است تعمیرات را دشوارتر کند. یک لوله‌کش می‌تواند پنل را برای رفع مشکلات جزئی باز کند. اما اگر فلاش تانک یا شناور توالت خراب شود، احتمالا برای دسترسی به مخزن، دوباره مجبور شوید دیوار را تخریب کنید. همچنین این نوع توالت به تنظیمات بیشتری نیاز دارد.
  • محدودیت وزنی: وال هنگ به دلیل اتصال به دیوار، تحمل وزن محدودی دارد و باید از نوعی که برای وزن مورد نظر شما مناسب است، استفاده کنید.

تفاوت وال هنگ و توالت فرنگی

تا اینجای مقاله با مزایا و معایب وال هنگ آشنا شدید؛ اما تفاوت وال هنگ با توالت فرنگی چیست؟ شاید در نگاه اول انتخاب توالت ساده باشد؛ اما برای پیداکردن گزینه‌ای که کاملا با سرویس بهداشتی شما هماهنگ باشد، باید به نکات ریز توجه کنید.

امروزه، توالت‌ها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت، سیستم‌های فلاش متنوع و … عرضه می‌شوند. اولین قدم برای این کار انتخاب بین وال هنگ و توالت فرنگی است.

توالت فرنگی به طور کامل به کف متصل می‌شود و مخزن آن در معرض دید قرار دارد. این نوع توالت در بازار رایج‌تر است و به راحتی نصب می‌شود. قطعات توالت فرنگی به راحتی در دسترس است و هرگونه تعمیراتی روی آن ساده‌تر خواهد بود. اگرچه هزینه کلی این توالت‌ها کم‌تر است؛ فضای بیشتری اشغال می‌کنند و امکان تنظیم ارتفاع ندارند. همچنین در توالت فرنگی قسمت‌هایی از بدنه با زمین در تماس است؛ در نتیجه احتمال تجمع باکتری و ایجاد کپک بیشتر است.

همانط‌ور که قبلا گفته شد، توالت‌های دیواری معایبی دارند؛ اما مزایای آن‌ها معمولا بر معایبشان می‌چربد. توالت‌های وال هنگ قابل‌تنظیم هستند و ارتفاع آن‌ها وابسته به کف نیست؛ بنابراین برای سالمندان یا افرادی با توانایی‌های حرکتی، استفاده راحت‌تری دارد. علاوه‌براین، طراحی شناور آن‌ها باعث می‌شود، نظافت‌شان بسیار آسان‌تر باشد. در این نوع توالت‌ها، جایی برای تجمع باکتری در قسمت پایه وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله با مزایا و معایب وال هنگ آشنا شدید. توالت‌های وال هنگ با طراحی مدرن و مینیمالیستی خود، زیبایی و جلوه‌ای خاص به دکوراسیون داخلی حمام و دستشویی می‌بخشند. این توالت‌ها با اشغال فضای کمتر و امکان تنظیم ارتفاع، به‌ویژه برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند.

نظافت آسان‌تر به دلیل نبود پایه و کاهش صدای مخزن آب از دیگر مزایای این توالت‌ها است. با این حال، هزینه نصب بالاتر و دسترسی دشوار به مخزن آب در صورت بروز مشکلات فنی، از جمله معایب این نوع توالت‌ها به حساب می‌ایند.

در نهایت، انتخاب توالت وال هنگ می‌تواند تجربه‌ای لوکس و کارآمد را به همراه داشته باشد. البته باید به نیازهای فنی و هزینه‌های نصب آن نیز توجه داشت. اگر قصد استفاده و نصب این توالت را دارید، می‌توانید از سرویس بازسازی خانه آچاره استفاده کنید.