اگر شما از علاقه‌مندان به طراحی داخلی باشید، قطعا کلمات سبک معاصر و سبک مدرن را که معمولا برای توصیف معماری، مبلمان و دکوراسیون استفاده می شوند. را شنیده‌اید. با اینکه این دو اصطلاح دارای ویژگی‌های مشترکی هستند و حتی گاهی بجای هم بکار برده می‎شوند، اما تفاوت‌ هم  دارند که بهتر است که شما با آن‌ها آشنایی داشته باشید. در این مطلب از ایده چین تفاوت این دو را بررسی می کنیم.

سبک معاصر2

اما تفاوت سبک معاصر و مدرن کجاست؟

سبک و معماری “معاصر” به معنی واقعی کلمه، چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. این سبک متغیر و پویا است. به این معنی که دائما در حال تغییر می‌باشد. و به یک مدل خاص محدود نیست.

در واقع سبک معاصر به هیچ سبک خاصی وابسته نیست. اما می‌تواند جزئیاتی خود را از سبک و دوره‌های داشته باشد. سبک “مدرن” سبک طراحی ثابتی را توصیف می‌کند و عموما به دهه‎ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ اشاره می کند.  پس سبک مدرن به طراحی اشاره دارد که زمان آن گذشته است. اما سبک معاصر در مورد حال و آینده سخن می‌گوید.

سبک معاصر3

این مطلب را نیز از دست ندهید:ایده های کابردی برای تغییر دکوراسیون منزل شما با هزینه کم

دکوراسیون داخلی به سبک معاصر واصول آن

شباهت ها با سبک مدرن

یکی از دلایلی که باعث می‎شود این دو سبک به جای هم بکار برده شوند و شاید گیج‌کننده بنظر برسند، این است که بسیاری از ویژگی‌ها و عناصر طراحی مدرن در سبک معاصر نیز مورد علاقه همگی می باشند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب می توان گفت سبک مدرن قسمتی از سبک معاصر می‌باشد.

سبک معاصر5

تفاوت سبک مدرن و معاصر

مطمئنا این دو سبک شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترک زیادی با هم دارند که تشخیص آن‌ها را از هم مشکل می‌کند. هپایه‎ی سبک مینیمال می‎باشد و سعی می‌کند از شعار “کمتر، بیشتر است” پیروی کند. نتیجه فضایی منظم و مرتب است که توجه زیادی به جزئیات آن نمی ‎شود.

مهم ترین تفاوت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سبک به مواد و متریال بکار برده شده در آن‌ها، مر بوط می شود.  معمولا در سبک مدرن شما شاهد متریال طبیعی مثل چوب، چرم و سنگ هستید. عناصر چوبی و دکور الهام گرفته از طبیعت نقش مهمی در طراحی مدرن دارد.

شما باید بدون اینکه سادگی فضا را خدشه‌دار کنید، بتوانید فضای گرم و راحتی را در خانه پدید آورید. این در حالی است که طراحی معاصر استفاده‌ی متعادلی را از متریال طبیعی مثل چوب و سنگ دارد. و معمولا آن‌ها را با مواد پیشرفته‌تری مثل فولاد، بتن و موادی که از صنعت بدست می‌آیند، ترکیب می‌کند. و ممکن است فکر کنید خشک و بی روح به نظر می رسد ولی ابدا این گونه نیست.

سبک معاصر

این مطلب را نیز از دست ندهید:بازسازی وسایل قدیمی راهی کم هزینه برای حال و هوای تازه درخانه

طراحی معاصر  استفاده از پالت رنگی خنثی مخصوصا مشکی، سفید و خاکستری رواج بیشتری دارد. برای رنگ‌های تاکیدی نیز معمولا از قرمز، نیلی یا نارنجی استفاده می کنند. این در حالی است که در دکوراسیون مدرن معمولا رنگ‎ های زمینی مثل قهوه‌ای، فیروزه‌ای یا سبز زیتونی بکار برده می‎شوند. به دو دکوراسیون مدرن و معاصر زیر نگاه کنید تا تفاوت را بیشتر درک کنید.

سبک معاصر

سبک معاصر7

در سبک معاصر:

  • به جزییات توجهی نمی شود و از عناصر ساده و مینیمال استفاده می کنند.
  • پارچه های چاپ رنگی بکار برده نمی شوند و به جای آن از پارچه های خالص استفاده می نمایند.
  • به جای جمع آوری کلکسیونی از وسایل مختلف از کمترین وسایل دکوری و جانبی استفاده می شود. و خلوت تر و شیک تر به نظر می آید.
  • در حالی که از لحاظ بصری گرمای سبک قدیمی و سنتی دیده نمی شود اما حس سردی و بی روحی نیز از محیط گرفته نمی شود.
  • طراحی به این سبک حس شیکی و منحصر به فرد بودن را القا می کند.
  • در این طراحی به خطوط و اشکال توجه بیشتری می شود.

اگر در درس هندسه نمره خوبی می گرفتید پیشنهاد می کنیم از این سبک غافل نشوید.