بدون شک پوتوس یکی از راحت‌ترین گیاهان خانگی برای نگهداری است. حتی اگر  فراموش‌ می‌کنید گیاهان خود را به میزان کافی آبیاری کنید. اسکینداپسوس پیکتوس (Scindapsus pictus) یک گیاه تاک مانند است. که دارای برگ‌‌های سبز تیره با لکه‌های نقره‌ای میباشد. که به آن پوتوس ساتین نقره‌ای هم گفته‌ می‌شود. نگهداری پوتوس که رشد آهسته‌ای دارد بسیارساده است.

گیاه پوتوس1

چگونه‌ می‌توان پوتوس ساتین را پرورش داد و نگهداری پوتوس چگونه است؟

گیاه پوتوس ساتین (اسکینداپسوس پیکتوس یا Scindapsus pictus) درست شبیه به خویشاوندان نزدیکش، پوتوس (با نام علمی Epipremnum aureum) است. پوتوس‌ها یکی از گیاهان آپارتمانی می باشند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پرورش  داد.

گیاه پوتوس2

پوتوس ساتین

آنچه موجب تمایز پوتوس ساتین از پوتوس‌ می‌شود. اختلاف رنگ و چند رنگ بودن شاخ و برگ آن است. برگ‌‌های قلبی شکل با لکه‌‌های خاکستری نقره‌ای که ظاهری تقریبا براق را ایجاد کرده و به جذابیت بصری گیاه افزوده است. کثرت تنوع در این گیاه به رقم آن وابسته است.

گیاه پوتوس3

پوتوس ساتین یک تاک است که با چسبیدن به محیط اطراف مانند یک ستون، یک داربست، سایر گیاهان، یک دیوار یا بخشی از مبلمان و اثاثیه‌ی منزل، خود را محکم نگه‌ می‌دارد.

روش چسبیدن تاک به سطوح از طریق ریشه‌‌های هوایی آن است. گاهی اوقات این کار را به صورت مستقل انجام‌ می‌دهد. و گاهی احتیاج به یک ابزار کمکی مانند قلاب‌‌های کوچکی دارد که قابل مشاهده هم نیستند. به جای اینکه اجازه‌ی رشد رونده را به این گیاه بدهید،‌ می‌توانید پوتوس ساتین را در یک گلدان آویزان بکارید که امکان آویزان شدن شاخ و برگ‌‌ها را به صورت آبشاری رو به پایین‌ می‌دهد.

گیاه پوتوس4

پوتوس ساتین یک گیاه خانگی است که به مراقبت کمی احتیاج دارد.  کوتاه کردن و هرس کردن گیاه موجب ترغیب گیاه به رشد برگ‌‌های جدید و پر شدن گیاه خواهد شد. هرس بهتر است در بهار و با شروع فصل رشد انجام شود.

اگر گرد و غبار بر روی گیاه پوتوس ساتین جمع‌ می‌شود‌ می‌توانید برگ‌‌ها را با آب بشویید. اما برای درخشش برگ‌‌ها از روغن استفاده نکنید زیرا این کار‌ می‌تواند موجب مسدود شدن روزنه‌‌ها شده و بر روی توانایی تنفس برگ‌‌ها تأثیر بگذارد.

گیاه پوتوس5

این مطلب را نیز از دست ندهید:الهام از طبیعت در دکوراسیون منزل

نکاتی برای نگهداری پوتوس

نور

این گیاه نیاز به نور زیاد اما به صورت غیر مستقیم دارد.

خاک

از مخلوط خاک گلدان غنی از مواد مغذی که در بازار موجود است استفاده کنید. . اسکینداپسوس پیکتوس‌ها در خاک خیلی خیس (اشباع از آب) و نرم عملکرد خوبی ندارند و به‌خوبی رشد نمی‌کنند.

آب

نکته‌ی اصلی هنگام آبیاری پوتوس ساتین جلوگیری از آبیاری بیش از حد است که باعث زردی و پژمردگی برگ‌های تاک خواهد شد.
آبیاری فقط زمانی باید انجام گیرد که در صورت فروکردن انگشت یا چوب در خاک، تا عمق ۵ سانتی‌متری سطح خاک خشک باشد. آبیاری با آب هم دمای اتاق و به صورت آهسته و عمیق، تا زمانی که آب از سوراخ‌‌های زیر گلدان خارج شود، ادامه یابد.

دما و رطوبت

پوتوس ساتین یک گیاه گرمسیری است، به این معنی که احتیاج به گرما و رطوبت دارد. دمای مناسب جهت رشد حداکثری و ایدئال این گیاه، ۱۸ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد است. در دماهای پایین‌تر متحمل آسیب سرمایی شده و‌ می‌میرد. در هوای خشک نوک برگ‌‌ها، قهوه‌ای می‌شوند.

گیاه پوتوس7

 

کود

پوتوس ساتین در طول فصل رشد یعنی از بهار تا پاییز، یک مرتبه در ماه نیاز به کوددهی دارد. کوددهی این گیاه باید با کود کامل قابل حل در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی انجام شود.

تعویض گلدان

اگر مشاهده کردید که ریشه‌‌ها از سوراخ‌‌های زهکش گلدان خارج شده‌اند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. براساس سرعت رشد اسکینداپسوس پیکتوس ممکن است این کار هر سال یا هر دو سال یک بار ضروری باشد.

گیاه پوتوس4

این مطلب را نیز از دست ندهید:اصول فنگ شویی در دکوراسیون و آرامش بیشتر در منزل

مراحل تعویض گلدان برای نگهداری پوتوس

  • گیاه را با دقت از گلدان خارج کنید به طوری که به سیستم ریشه‌ی گیاه و ساقه آسیبی وارد نشود.
  • تمام آلودگی‌‌های روی ریشه‌ها را با آب بشویید تا کاملا خاک‌‌های قبلی از روی ریشه‌ها پاک شوند.
  • ریشه‌‌ها را از نظر علایم پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی بررسی کنید. ریشه‌‌ها باید سفید و سلامت باشند و رنگ قهوه‌ای و حالت لزج نداشته باشند.
  • ریشه‌‌های قدیمی و پوسیده را در صورت لزوم هرس کنید.
  • دقت کنید که گلدان جدیدتان دارای سوراخ‌هایی برای زهکشی باشد.
  • گلدان جدید را تا نیمه با مخلوط خاک مناسب پر کنید.
  • گیاه پوتوس را در عمق مناسب گلدان جدید قرار دهید.
  • فضای باقیمانده‌ی گلدان را با خاک مناسب پر کنید.
  • خاک گلدان باید مرطوب نگه داشته شده و در محلی با نور غیر مستقیم مشابه با گیاه مادر قرار داده شود. پس از حدود یک ماه رشد جدید، تأییدکننده‌ی
  • ریشه‌دار شدن گیاه است و میتوان برنامه‌ی زمان‌بندی آبیاری را تغییر داد.

گیاه پوتوس8

آفات و بیماری‌‌های شایع اسکینداپسوس پوتوس‌ها

اگر از اسکینداپسوس پیکتوس‌ها به‌خوبی مراقبت شود،‌ می‌توان از بسیاری از بیماری‌‌ها و آفات که گیاهان خانگی را تحت تأثیر قرار‌ می‌دهند جلوگیری کرد.

گیاه پوتوس9

پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد، رایج‌ترین بیماری درباره‌ی پتوس ساتین نقره‌ای است. با آبیاری گیاه تنها در زمانی که خاک به طور نسبی خشک است، به‌راحتی‌ می‌توان از پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی مختلف جلوگیری کرد.