یکی از اصلی ترین نکات مورد توجه معماران و طراحان امنیت ساختمان می باشد. تجهیزات ایمنی مربوط به درب و پنجره یکی از موضوعات مهم امنیتی خانه و ساختمان است. حتما شما هم اسم خانه هوشمند و یا تجهیزات هوشمند در خانه را شنیده­ اید. یکی از این تجهیزات مربوط به قفل درب می ­شود. قفل دیجیتال موضوعی است که در این مطلب از ایده چین بررسی میکنیم.
. پس برای اینکه بدانید قفل هوشمند چیست؟ چند نوع قفل  در بازار وجود دارد؟ مزایای قفل هوشمند کدامند؟ و… در این مطلب، همراه ما باشید.

قفل دیجیتال1

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال که با نام­ های قفل هوشمند، قفل الکترونیکی نیز شناخته می شوند. انواعی از قفل­ های با امنیت بالا، دسترسی راحت و با طراحی زیبا هستند که برای انواع ساختمان­ های تجاری، اداری و مسکونی قابل استفاده ­اند.

این نوع از قفل­ ها بر روی انواع درب­ ها قابل نصب بوده و با باتری کار می­ کنند و نیازی به سیم­ کشی ندارند.

قفل دیجیتال3

بازشدن قفل دیجیتال

قفل هوشمند، چطوری باز میشه؟
یکی از سوالاتی که در مورد قفل هوشمند ممکن است برایتان پیش بیاید این است که این نوع قفل چگونه باز می ­شود؟ قفل­ های دیجیتال امکان باز شدن به چند روش را دارند که با توجه به مدل قفل دیجیتال این امکان در آن طراحی می­ شود. انواع مدل­ های باز شدن قفل الکترونیکی عبارتند از:

  • اثر انگشت
  • کد دسترسی
  • کارت RFID
  • ریموت کنترل
  • تلفن همراه (بلوتوث یا وای فای)
  • کلید اضطراری
  • ورودی دوبل؛ رمز و کارت و یا رمز و اثر انگشت

قفل دیجیتال5

این مطلب را نیز از دست ندهید:مبل راحتی، لم بدهید و چایتان را بنوشید!!!!

قفل هوشمند؛ چه مزایایی دارد؟

امنیت بالا: دزد ها نمیتوانند قفل دیجیتال را باز کنند و از ورود دزد به خانه جلوگیری میشود و این مسئله امنیت ساختمان را برای شما ضمانت میکند. همچنین با داشتن قفل کودک ورود و خروج کودکان شما در امنیت کامل قرار میگیرد.

طراحی زیبا: قفل­ های دیجیتال، طراحی­ های شیک و زیبایی دارند که درب ساختمان را خاص می­ کنند. اغلب قفل­ های دیجیتال را به سبک مدرن دیده ­ایم ولی امروزه قفل دیجیتال کلاسیک هم در بازار وجود دارد و می ­توان برای درب­ های با سبک کلاسیک استفاده کرد.

کنترل از راه دور: برخی از انواع قفل ­های هوشمند امکان اتصال به ریموت کنترل و یا گوشی دارند و یا این امکان، می ­توانید باز و بسته شدن در ورودی را حتی از راه دور کنترل کنید.

امکان تعیین رمز یکبار مصرف: شما می­ توانید برای ورود یک نفر مانند یک مهمان، رمز یکبار مصرفی را تعیین کنید که به محض ورود این فرد به خانه و با یکبار باز و بسته شدن در، این رمز از حافظه قفل هوشمند پاک می ­شود. و یا امکان تنظیم کدهای مخصوص با تاریخ انقضای مشخص در برخی از انواع قفل دیجیتال وجود دارد.

سهولت ورود: استفاده از رمز، اثرانگشت و یا کارت بسیار راحت­ تر از پیدا کردن کلید در از بین یک دسته کلید است. با طراحی­ های متفاوت دستگیره در قفل­ های دیجیتال، ورود و خروج بسیار راحت خواهد شد.

قفل دیجیتال6

این مطلب را نیز از دست ندهید:تاسیسات ساختمانی چیست؟

معایب قفل هوشمند

این قفل مثل بقیه وسایل دیگر در کنار مزایای فوق العاده اش معایبی نیز دارد .
در برخی از موارد در استفاده از قفل دیجیتال ممکن است به عنوان معایب آن مطرح شوند و شما باید قبل از اینکه آن را انتخاب کنید معایبش را بدانید. البته برخی از شرکت­ های فروش و نصب قفل دیجیتال برای چنین مشکلاتی راه ­حل­ های پیشنهادی هم دارند.

اگر کنترل قفل دیجیتال با استفاده از گوشی انجام شود، در صورتی که گوشی شما در دسترس نباشد و یا گم شده باشد، به مشکل برمی­ خورید.

برای حل این مشکل احتمالی، بهتر است روش­ های مختلف باز شدن قفل دیجیتال مثلا استفاده از رمز و یا کارت فعال باشند.

احتمال هک شدن قفل هوشمند وجود دارد. ولی این مشکل با تنظیم ارسال هشدار یا آلارم به صاحب خانه و یا پلیس، در صورت هک شدن قابل حل است.

به دلیل استفاده از باتری دراین نوع قفل­ ها، احتمال تمام شدن باتری ممکن است دردسرساز باشد. برای حل این مشکل، امکان اتصال به منبع باتری اضطراری وجود دارد.
ممکن است برای افراد متوسط جامعه تهیه قفل دیجیتال، هزینه­ ی بالایی داشته باشد. ولی باید به خاطر داشته باشید که این هزینه اولیه برای خرید و نصب برای ایجاد امنیت و آرامش مقرون به صرفه است.

قفل دیجیتال7

انواع قفل هوشمند

قفل­ های هوشمند بر اساس ویژگی­ های مختلفی مانند: کشور تولیدکننده و یا برند، نوع بازشدن درب، سبک طراحی ظاهری و یا نوع دستگیره آن می ­توان دسته بندی کرد.

انواع قفل دیجیتال بر اساس کشور تولیدکننده و برند:

قفل­ های هوشمند در کشورهایی مانند کره، چین، ایتالیا و سوئیس تولید می­ شوند که برخی از انواع آنها در بازار ایران وجود دارند.

انواع قفل هوشمند بر اساس نوع دستگیره:

مدل دستگیره در انواع قفل­ ها متفاوت است و در چند نوع؛ دستگیره معمولی، بدون دستگیره، و دستگیره PULL-PUSH وجود دارند.

انواع قفل هوشمند بر اساس نوع باز شدن:

سبک طراحی ظاهری:

قفل دیجیتال ظاهر زیبایی دارد و قابل استفاده برای انواع سبک­ های مدرن و کلاسیک است.

قفل دیجیتال درب شیشه ای

قفل دیجیتال؛ برای درب شیشه ­ای هم میشه؟

یکی از امکان­ های جالب در استفاده از قفل دیجیتال این است که حتی برای درب­ های ششه سکوریت هم قابل نصب است. باید گفت قفل دیجیتال مخصوص شیشه سکوریت را می­ توان برای این نوع درهای شیشه ­ای نصب کرد.

برندهای معتبرش کدامند؟

چندین کشور در زمینه تولید قفل دیجیتال فعال هستند. برندهای مختلفی در زمینه قفل دیجیتال وجود دارد. قبل از جستجو برای پیدا کردن قفل هوشمند، بهتر است با برندهای معتبر آشنا شوید.

برخی از معروف­ترین آنها عبارتند از:

  • سامسونگ (Samsung) : تولید کشور کره جنوبی
  • یال (Yale) : کشور سوئد
  • گیت من (Gateman) : تولید کشور کره جنوبی
  • قفل کلاسیک HBS : ساخت کشور چین
  • اورنت (Evernet): ساخت کشور کره جنوبی
  • های وان (Hione): ساخت کشور کره جنوبی
  • میلره (Milre): ساخت کشور کره جنوبی
  • کاداس (Ksadas): ساخت چین

قفل دیجیتال8
قیمت قفل دیجیتال

قیمت قفل هوشمند با توجه به ویژگی­ های آن تعیین می­ شود. عوامل مختلفی بر قیمت قفل الکترونیکی موثرند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • قابلیت ­های مختلف قفل دیجیتال
  • برند قفل و کشور تولید کننده
  • کیفیت قفل هوشمند
  • وجود قابلیت تشخیص چهره
  • جنس و سبک طراحی قفل هوشمند

قفل دیجیتال8
کلام آخر:

قفل هوشمند یکی از تجهیزاتی است که برای ساختمان­ ها امنیت و دسترسی راحت را فراهم می ­کند. خانه­ های هوشمند مجهز به قفل هوشمند هستند و می ­توان برای هر اتاق و بخش آن از قفل هوشمند استفاده شود.