می‌توان گفت عوامل زیادی در نمای یک ساختمان تاثیرگذارند و نورپردازی ساختمان قطعاً یکی از آنها می باشد. اولین چیزی که هنگام ورود به یک ساختمان نظر شما را جلب می کند به خصوص در هنگام شب نورپردازی  می باشد. نورپردازی  شامل انواع روشنایی‌هایی است که در داخل و خارج ساختمان به کار می‌رود. نورپردازی ساختمان، علاوه بر روشن کردن فضای ساختمان،در دکوراتیو کردن ساختمان و همچنین دکوراسیون بیرونی آن تاثیر دارد. در این مطلب در مورد انواع نورپردازی ساختمان صحبت خواهیم کرد.
نورپردازی 1

انواع نورپردازی ساختمان

نور مورد نیاز برای فضای ساختمان را می‌توان با استفاده از نور طبیعی و یا مصنوعی در طی روز تامین کرد. معماران در هنگام طراحی ساختمان به جهت تابش نور و استفاده حداکثری از نور خورشید توجه می‌کنند تا کمترین نیاز به نورپردازی در طی روز وجود داشته باشد.مثلاً در قدیم خانه را رو به آفتاب می ساختند تا نور بیشتری به خانه نفوذ کند. اما هر چقدر هم که از نور خورشید به توان بهره گرفت در شب نیاز به نور پردازی است.

نورپردازی 2

نورپردازی ساختمان به دونوع کلی تقسیم می‌شود:

  • نورپردازی خارجی ساختمان
  • نورپردازی داخلی ساختمان

نورپردازی خارجی ساختمان

شاید بتوان گفت نورپردازی خارجی ساختمان بخشی از هویت ساختمان را تشکیل می‌دهد. ساختمان‌هایی که شبها نورپردازی کافی و زیبایی دارند حس خوبی را ایجاد می‌کند انگار که به شما می‌گویند بفرمایید داخل وارد شوید. نورپردازی فضای خارجی ساختمان شامل قسمت‌های مختلفی از نورپردازی در ورودی ساختمان، نورپردازی حیاط تا نورپردازی باغچه و راه پله و…می‌شود.

نورپردازی 3

برخی از انواع نورپردازی خارجی ساختمان عبارتند از:

۱.نورپردازی نمای ساختمان:

نمای یک ساختمان اولین چیزی است که شما از خارج ساختمان و حتی از یک فاصله دور می بینید. در نتیجه برای نشان دادن عظمت و زیبایی ساختمان در شب از نورپردازی نمای ساختمان استفاده می‌شود. در طی سال‌های اخیر این نوع نورپردازی بیشتر دیده می‌شود. هدف از نورپردازی نمای ساختمان، برجسته کردن بخش‌های خاصی از ساختمان است. شما با یک نورپردازی مناسب می توانید جذابیت بیرونی ساختمان خود را ۲ چندان کنید و بر قیمت  خود بیفزایید. در نتیجه نورپردازی مناسب نمای ساختمان در این موضوع تاثیرگذار است.

۲.نورپردازی محوطه خانه:

نورپردازی محوطه موضوعی است که معماران و طراحان منظر و محوطه خانه به آن توجه زیادی نشان می‌دهند. با نورپردازی محوطه ، علاوه بر زیبایی محوطه، بخش بیرونی در شب هم قابل استفاده می‌شود. نورپردازی محوطه ساختمان شامل نورپردازی بخش‌های مختلف محوطه مانند: مسیرها، باغچه، پله‌ها و آبنما و… می‌شود که هریک اصول خاص خودش را دارد.

۳.نورپردازی استخر:

اگر شما بالا شهر نشین هستید و یا ویلا دارید حتماً استخر هم دارید.
نورپردازی استخر برای ایجاد امنیت کافی در تردد افراد در محوطه لازم است. در نورپردازی استخر هم در بخش‌های بیرونی و اطراف استخر روشنایی‌هایی به کار می‌رود و همچنین از لامپ‌های مخصوص داخل استخر برای نورپردازی استفاده می‌شود که آن را برای شب هم قابل استفاده می‌کند.

نورپردازی

این مطلب را نیز از دست ندهید: برچسب کابینت

نورپردازی داخلی

قسمت‌های مختلفی از فضای داخلی به روش‌های مشخصی نورپردازی می‌شوند. از یک چراغ خواب دیواری در اتاق خواب گرفته تا چراغ های آویز بالای اپن آشپزخانه و لوستر وسط پذیرایی، همه نورپردازی داخلی را تشکیل می‌دهند. در نورپردازی مناسب ، باید به عواملی مانند: کاربری هر فضا، میزان نیاز به نور، میزان تردد در هر فضا، جنسیت و سن استفاده کنندگان از فضا و… توجه شود.

انواع نورپردازی داخلی عبارتند از:

  • نور عمومی : نوری که روشنایی عمومی هر فضا را تامین می‌کند.
  • نور وظیفه‌ای: این نوع نورپردازی کمبود نور حاصل از نور عمومی فضا را تامین می‌کند.
  • نور تاکیدی: روشنایی‌هایی که در فضای ساختمان بر روی عنصر خاصی متمرکز هستند. نور تاکیدی زیبایی را در فضا ایجاد می‌کند.
  • نور دکوراتیو: این نوع نور با هدف روشن کردن فضا به کار نمی‌رود بلکه صرفا جنبه‌ی زیبایی دارد.

انواع چراغ و روشنایی برای نورپردازی ساختمان

امروزه لامپ ها و لوستر های متنوعی برای نورپردازی داخلی تولید شده‌اند و در بازار موجودند. که هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند به راحتی نورپردازی خود را انجام دهد. درنگاه اول ممکن است از این همه تنوع کمی سردرگم شوید ولی با توجه به میزان نور مورد نیاز، کاربری فضا، نوع کاری که انجام می‌دهید و با توجه به مساحت فضا می‌توانید روشنایی مناسب را انتخاب کنید.

انواع لامپ‌ها و روشنایی‌ها عبارتند از:

  1. لامپ‌های ال‌ای‌دی ریسه‌ای برای نمای ساختمان
  2. لامپ‌های دفنی: استفاده در نما، استخر، باغچه
  3. چراغ‌های دیوارکوب: در حیاط و داخل خانه
  4. چراغ پروژکتور: محوطه، نما و ورودی
  5. نور مخفی: نورپردازی نمای خارجی و طراحی داخلی
  6. چراغ پایه بلند: مسیرهای محوطه خانه
  7. چراغ پایه کوتاه: محوطه ساختمان
  8. آباژور ایستاده : فضای داخل ساختمان
  9. چراخ‌های سقفی

این مطلب را نیز از دست ندهید: انواع تشک برای اینکه به راحتی رویایتان را در خواب ببینید!!!

نورپردازی 6

هوشمند باشید!

نورپردازی  هم مانند هر چیز دیگری از پیشرفت تکنولوژی جا نمانده است. طراحی هوشمند نورپردازی به افراد کمک می‌کند تا از راه دور و به طور تنظیم شده و یا خودکار نورپردازی خانه خود را تنظیم و روشن و خاموش کنند. در نورپردازی هوشمند این امکان وجود دارد که با نصب نرم‌افزارهای مربوطه در گوشی خود، می‌توانید از راه دور روشنایی خانه خود را روشن یا خاموش کنید. هوشمندسازی نورپردازی  خانه در صرفه‌جویی انرژی موثر است.

نکات زیر را از یاد نبرید

نورپردازی در دکوراسیون خانه شما تاثیر مستقیم می گذارد پس برای انتخاب نوع نورپردازی و نوع لامپ های خود به سبک دکوراسیون خود توجه کنید همچنین
رنگ و شدت نور موردنیاز در نورپردازی قسمت‌های مختلف ساختمان باید بررسی شود، به طور مثال رنگ نور مورد استفاده بر روی میز مطالعه باید با دقت بیشتری انتخاب شود چرا که در ارتباط با سلامتی و بینایی شماست.

توجه به رنگ و شدت نور در نورپردازی باغچه اهمیت زیادی دارد چرا که گیاهان محوطه موجودات زنده‌ای هستند که نباید با نورپردازی اشتباه روند فتوسنتز آنها را به خطر انداخت.شما می توانید برای رشد بهتر گیاهان از چراغ رشد گیاه استفاده کنید.

نور بسیارزیاد به اندازه‌ی نور کم جذابیت و زیبایی فضا را کاهش می‌دهد. حتما به میزان نوری که از نورپردازی متصل می‌شود توجه کافی کنید.

اگر فضای داخلی ساختمان سقف بلندی دارد در نتیجه برای روشنایی کافی باید از چراغ‌های قوی‌تر استفاده کنید. فضاهایی با سقف کوتاه نور کمتری احتیاج دارند.
فضاهایی که برای آرامش و خواب استفاده می‌کنید بهتر است نور ملایم و کم داشته باشد.

برای صرفه جویی در انرژی در انتخاب نوع لامپ‌ها دقت کنید. لامپ‌های کم مصرف انتخاب بسیار خوبی هستند.
برای داشتن نور بیشتر در فضای داخلی از کاربرد آینه و سطوح شفاف غافل نشوید.

کلام آخر:

نورپردازی  مهمترین عاملی است که هم ساختمان را روشن میکند و هم امنیت شما را تامین می کند. اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید و نورپردازی  را انجام دهید بسیار مراقب باشید چرا که کار با برق دقت و مهارت کافی نیاز دارد. برای انجام نورپردازی مناسب از شرکت‌های نورپردازی معتبر و متخصص استفاده کنید تا مدتها خیالتان بابت روشنایی راحت باشد