امروزه دستگاه‌های مینی اسپیلت تهویه هوا که دیگر از مجراهای داخلی خانه استفاده نمی‌کنند به عنوان جایگزینی بهینه برای سیستم‌های تهویه هوای مرکزی در همه جا مشاهده می‌شوند. اما دلیل این امر چیست؟چون  با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید دمای هر بخش از خانه خودتان را به طور مجزا تنظیم کنید و بدین ترتیب دیگر انرژی اضافی را برای خنک کردن اتاقی که در آن حضور ندارید هدر نمی‌دهید.

مینی اسپیلت

 

از نقطه نظر طراحی داخلی، این دستگاه‌ها چالش‌های مختلفی نسبت به سیستم‌های مجرایی ایجاد می‌کنند. دلیل این امر این است که بر خلاف مجراها و دریچه‌های داخلی که عموما در طراحی معماری منزل ادغام شده‌اند، مینی‌ اسپلیت‌ ها به عنوان وسیله ای پس از ساخت خانه به آن اضافه می‌شوند.

 

دستگاه‌های تکی تهویه هوای مینی‌ اسپلت عموما حدود 18 سانتیمتر از دیوار بیرون می‌آیند و عرضی معادل 90 سانتی‌متر دارند که البته این ابعاد به مدل اسپیلت هم بستگی دارد. عملکرد دستگاه‌ها به وسیله یک کنترل از راه دور است و دارای دریچه‌هایی هستند که در هنگام استفاده بر روی دستگاه باز می‌شوند. برای کارایی بهینه آن‌ها باید در ارتفاعی بالا قرار داده شوند و مانعی جلویشان نباشد تا هوای سرد بتواند با پایین آمدن به کف، بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد را .

پوشاندن مینی اسپیلت

برای این که این دستگاه  حالت ناخوشایندی که  از دیوارتان بیرون نزند را  داشته باشد، باید راهی برای ادغام آن در دکور و طراحی اتاق پیدا کنید. در اینجا چند مکان مناسب برای دستگاه‌های تهویه هوا و نکاتی در مورد آن‌ها ذکر شده است.

مینی اسپیلت

 

  1. فرورفته در یک دیوار یا روی یک تیر کاذب.

اگر این توانایی را دارید که در معماری محیط زندگی تان تغییر ایجاد کنید می‌توانید مینی‌ اسپلیت خود را در یک حفره فرورفته در دیوار یا بر روی یک تیر کاذب قرار دهید تا برآمدگی آن نسبت به دیوار کم شود.

 

  1. بالای یک پنجره.

بخصوص در محل‌های کوچک با فضای محدود  روی دیوارها، فضای بلااستفاده میان پنجره و سقف می‌تواند یکی از معدود مکان‌های مناسب برای قرارگیری دستگاه تهویه  منزل شما باشد. فقط به خاطر داشته باشید که پنجره معمولا ضعیف‌ترین نقطه از نظر از دست دادن انرژی است و به همین دلیل شاید اگر دستگاه تهویه خود را دور از پنجره‌ها، یعنی جایی که هوای سرد به راحتی می‌تواند از آن‌ها به بیرون بگریزد، قرار دهید کارایی بهتری داشته باشد.

مینی اسپیلت

  1.  اسپیلت بالای چارچوب در.

یکی دیگر از نقاطی که در حالت عادی استفاده چندانی نمی‌توان از آن کرد ولی می‌تواند مکان مناسبی برای یک دستگاه تهویه باشد، بالای چارچوب در است. این نمونه و همچنین نمونه پیشین بالای پنجره، اجازه می‌دهد فضای دیواری بیشتری برای استفاده از اثاثیه بلند و قدی در اختیار داشته باشید.

 

  1. بالای تخت

. برای افرادی که گرمایی هستند و می‌خواهند هوای سرد را در هنگام خواب روی بدنشان حس کنند، بالای تخت می‌تواند محل مناسبی برای قرار دادن دستگاه اسپیلت باشد. اگر سرمای قطبی شرایط دلخواه شما برای خوابیدن نیست، دیوار روبروی تخت را انتخاب کنید. بدین ترتیب لحافی که روی خودتان کشیده‌اید جلوی باد را می‌گیرد.

مینی اسپیلت

5.بالای کمد دیواری

. یکی دیگر از مکان هایی که معمولا به سختی می‌توان از آن استفاده کرد (و بیشتر خاک می‌گیرد تا هر چیز دیگر) بالای کمد دیواری یا قفسه‌های دیواری است.

 

6-بالای کتابخانه

در این مورد دستگاه اسپیلت بالای یک کتابخانه قرار می گیرد که تقریبا عرضی مشابه دستگاه دارد. همانطور که در نمونه‌های مربوط به در و پنجره دیدیم، هماهنگی ابعاد دستگاه با چیزی که در زیر آن قرار دارد از نظر بصری بسیار کمک کننده است. این امر باعث می‌شود که ما شاهد مجموعه‌ای یکپارچه باشیم و نه یک جعبه که بالای یک دیوار لخت قرار گرفته است.

۷.یک درپوش خاص

یک درپوش ایجاد کنید که با اثاثیه شما ادغام شود. با کمی طراحی می‌توانید یک درپوش به قفسه اضافه کنید تا دستگاه تهویه بیشتر از پیش از نظرها پنهان شود (اطمینان حاصل کنید که جریان هوای کافی در اطراف دستگاه وجود دارد).