پرورش گل کاغذی ، در واقع این گل، گیاهی برای پرورش در بیرون از خانه است. به سرعت رشد می‌کند و پراکنده می‌شود و می‌تواند از سطوح بالا رود. این گیاه هم برای مناطق خشک و هم برای مناطق استوایی مناسب است.

گل کاغذی خاصیتی دارد که آن را برای پرورش به عنوان یک گیاه خانگی فوق العاده کرده است، رنگ! در طول فصل گل دهی، گل‌های کوچک آن به وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده است. شاید تا به حال نمی‌دانستید اما قسمت رنگی که به صوت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل هستند و گل قسمت کوچک زرد رنگ داخل این ساختار است. کاسبرگ‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید بنفش و دیگر رنگ‌ها قابل یافت اند.

گل کاغذی

دمای مناسب پرورش گل کاغذی

به سرما حساس بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید در زمستان به گلخانه منتقل شود.در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می توان آن را در فضای آزاد کاشت.در ایران در مناطق گرمسیری جنوب در فضای سبز به خوبی قابل استفاده است و در مناطق سردتر از جمله شیراز در فصل گرم در فضای آزاد رشد مطلوبی دارد و در زمستان های سرد بهتر است به محل مناسب منتقل شود. درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد در طول روز و 15 درجه سانتیگراد در شب هنگام برای این گیاه مناسب است و در خارج از این طیف دمایی گیاه رشد خوبی ندارد.

این مطلب را نیز از دست ندهید: گل قاشقی و نگهداری آن در آپارتمان

هرس کردن گل کاغذی

حذف شاخه‌های اضافی در زمانی که گیاه نیمه خواب است انجام می‌شود. هرس تابستانه پس از گلدهی به صورت سنگین خواهد بود. جوانه‌هایی که در بهار ظاهر شده‌اند باید برای سفت شدن اجازه پیدا کنند؛ سپس چنان هرس گردند که فقط یک یا دو برگ باقی بمانند این شاخه‌ها در گلدهی بعدی حتماً دارای گل خواهند بود. نکته دیگر در این بونسایی این است که چنانچه شاخه‌ها دیرتر هرس گردند گلدهی عقب می افتد و اگر زود هرس شوند رشد علفی و شاخه‌ها رو به ازدیاد می‌روند. با توجه به درجه حرارت و به طور کلی شرایط محیطی پس از یکی دو سال، تاریخ صحیح هرس به دست شما خواهد آمد.

این مطلب را نیز از دست ندهید: گل ناز ، برخلاف اسمش ناز نمیکند!!!

گل کاغذی
تعویض گلدان

گل کاغذی رشد سریعی دارد و در بیرون از خانه در صورتی که شرایط محیطی‌اش مناسب باشد، به سرعت به اندازه یک درخت کوچک، یا در صورتی که هرس نشود به صورت یک بوته بالا رونده بزرگ در می‌آید که می‌تواند تا ۴٫۵ متر هم رشد کند! در فضای خانه بهتر این است که با هرس به موقع ریشه و ساقه‌های گیاه، اندازه آن را کوچک نگه داشت. در هر بهار با تعویض گلدان گیاه ریشه‌ها را هرس کنید و برای این کار بسیار دقت کنید که به گیاه آسیب نزنید. هم چنین مواظب باشید که از وسایل هرس تمیز استفاده کنید تا بیماری‌های گیاهی، به وسیله ابزار هرس، به گل‌ کاغذی‌تان منتقل نشوند. زمانی که گیاه بزرگ‌تر شد تعویض گلدان را هر دو سال یک بار انجام دهید.

گل کاغذی دیواری
خاک مناسب پرورش گل کاغذی

این گیاه زیبای بالا رونده به نوع خاک حساسیت نشان نمیدهد  ولی طبیعتاً اگر خاک مناسب و مورد پسند آنرا تهیه کنید باعث طراوت و شادابی و گلدهی سریع‌تر آن خواهید بود. گل کاغذی به خاکی نیاز دارد که دارای زهکش مناسب باشد پس باید از خاکی استفاده کنید که رطوبت و آب را در خود نگه ندارد. زیرا رطوبت باعث پوسیدگی ریشه گیاه و در نتیجه خشک شدن آن می شود.

دقت کنید که از خاک هایی که دارای پیت و پرلیت می باشد استفاده نکنید.  زیرا هنگامی که از ترکیب این دو خاک استفاده شود خیس کردن دوباره آن دشوار است و هنگامی که خیس شود بدون اینکه به ریشه گیاه آب برساند آب را به تندی از خود عبور می دهد. هنگامی میشود از این ترکیب استفاده کرد که مقداری ورمی کولیت نیز همراه آن استفاده شود.

گل کاغذی سرخابی
خاک مورد نیاز گل کاغذی خاک رسی آهکی است با ph  ۵ تا ۶ است پس به خاکی اسیدی نیاز دارد.