توجه به هنر طراحی داخلی و  دکوراسیون امری بسیار مهم و ضروری است، که باید به عنوان یک علم آمیخته با هنر مورد مطالعه  قرار گیرد. چراکه بدون شک فضایی دل انگیز و ارامش بخش برای استراحت می تواند کمک شایانی به حفظ تعادل روحی و فکری ما بکند. با ایده چین همراه شوید.

طراحی داخلی

هنر طراحی داخلی چیست؟

 

هنر طراحی داخلی (Interior design)، هنر یا فرایند طراحی فضاهای داخلی است که اغلب فضاهای بیرونی یک اتاق یا ساختمان را نیز دربر می گیرد. طراحی داخلی ساختمان مختص به خانه های بزرگ لاکچری نیست. بلکه به تمامی اقشار جامعه با هر نوع درآمد و سبک زندگی تعلق دارد. طراحی داخلی، هنر و علم درک رفتار افراد است. تا به خلق فضاهای کاربردی داخل یک ساختمان منجر شود.

 

درست است که شما فرد با سلیقه  و خوش ذوقی هستید اما طراحان داخلی، تخصص و استعداد ویژه ای برای به اجرا در آوردن سلیقه و نظر شما به بهترین نحوممکن دارند. شما با مراجعه به طراحان داخلی می توانید واز هزینه های اضافی و اشتباهات فاجعه بار چیدمان محیط جلوگیری کنید و از زیبایی دکوراسیون منزل تان مطمئن باشید.

به گفته کارشناسان هدف  اصلی طراحی داخلی بهینه سازی فضا در کنار زیبایی است که با رعایت کردن أصول و قواعد، بایدها و نبایدها فضایی سرشار از آراستگی و راحتی را به ارمغان می آورد. طراحی داخلی، فرآیند طراحی کامل نمای داخلی یک فضا، با در نظر داشتن مواردی نظیر طراحی کف، پنجره‌ها، درها، دیوارها، نورپردازی، اثاثیه و دیگر بخش‌هاست.

فنگ شویی

هدف از هنر طراحی داخلی، عموما فراهم کردن فضایی راحت و از منظر زیبایی‌شناسی دلپذیر است که خواسته‌ها و انتظارات صاحبان آن را برآورده می‌کند. در واقع طراحی داخلی ترکیبی از هنر و مهندسی است.

 

طراح داخلی کیست؟

 

طراح داخلی باید از مهارت کافی و لازم برخوردار باشد تا محیط داخلی که خلق می‌نماید. کاربردی، ایمن و منطبق با کدهای ساختمانی، قوانین و نیازها باشد. تحقق این ویژگی‌ها در پس انتخاب  مناسب رنگ ها ، مبلمان و اعمال دانش طراح در راستای بهبود نقشه ساختمان، بارهای اشغالی و قواعد طراحی بادوام، قرار می‌گیرد. برای کسب دانش و هنر طراحی داخلی علاقه مندان می توانند . در آموزشگاه های طراحی داخلی یا معماری داخلی تحصیل نمایند. طراحان داخلی باید از طیف وسیعی از رشته های گوناگون، نظیر معماری، دکوراسیون و … باشند.

رنگ بژ

وظایف طراح داخلی

  • ملاقات با مشتریان برای آگاهی از نیازها و نظرات آنها
  • ایجاد طرح ها ی مطابق با نیاز مشتریان، بودجه آنها و نوع ساختمان مورد نظر
  • تهیه طرح اولیه برای نمایش دادن به مشتریان
  • مشاوره دادن به مشتریان در خصوص رنگ ها، پارچه ها، وسائل و مبلمان
  • ایجاد طرح های نهایی با کمک برنامه های کامپیوتری
  • مشخص کردن زمان بندی و تخمین حدودی هزینه های پروژه
  • تهیه مبلمان، پارچه ها، کف پوش ها و پوشش دیوار ها در صورت لزوم
  • نظارت بر نصب و اجرای طرح ها
  • بازدید از پروژه برای اطمینان از رضایت  مشتری
  • طراح داخلی عموما افرادی را برای انجام کارها در ساختمان ها استخدام کرده و خود بر آنها نظارت دارد

کاغذ دیواری آبرنگی

دکوراسیون داخلی چیست؟

 

هماهنگ کردن طراحی  انجام شده برای به جلوه درآوردن رنگ ها ی اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه

دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است این رشته از یک طرف نظیر علم معماری با ساختمان و عناصر اجزاء تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضای داخلی متمرکز است.

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». بر این اساس همه ما هنگامی که منزل خود را تزئین و درباره ایده آل ترین چیدمان مبلمان منزل‌ مان فکر می‌کنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، طراحی و دکوراسیون داخلی مانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه ‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه ‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.