از گذشته های دور تا به امروز هنر کهن معماری ایران، قسمت های گوناگون کشور و خارج از مرزهای کنونی را تحت تاثیر قرار داده است. در هنر معماری ایران، می توان به ساختارهای هندسی، زیباشناسی و … اشاره کرد. با توجه به گذشت زمان و وارد شدن معماری اسلامی به این هنر کهن، معماران برتر ایرانی با وجود این توانسته اند تا از سبک ها و روش های خاصی بهره جویند، تا هنر معماری ایرانی را با معماری اسلامی، به گونه ای تلفیق نمایند که معماری ایرانی اسلامی را با دیگر کشورهای مسلمان، متفاوت سازند.

 

تاریخچه و آوازه هنر معماری ایران به گذشته های خیلی دور برمی گردد. این هنر نسل به نسل و با آموزش به نسل های دیگر در حال تکامل می باشد. حال به معرفی ده تن از برترین معماران ایرانی  که از نامداران ایران زمین می باشند می پردازیم.

هوشنگ سیحون از معماران برتر ایرانی

 

هوشنگ سیحون در مرداد ماه 1299 در شهر تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل از دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. سیحون برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه شهر پاریس سفر کرد و تحصیلات تکمیلی خود را در آنجا انجام داد.

سیحون را با لقب مرد بناهای ماندگار می شناسند، این معروفیت به دلیل این می باشد. که در طراحی های بناهای یادبود برای بزرگان و اسطوره های ایرانی انجام داده است. از بناهایی که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است . می توان به طراحی آرامگاه خیام در نیشابور، بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در طوس، طراحی آرامگاه بوعلی سینا در همدان، طراحی آرامگاه نادرشاه در مشهد، ساخت ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران، ساخت مقبره کلنل محمد تقی خان پسیان و … اشاره کرد.

هوشنگ سیحون

سید هادی میرمیران از معماران برتر ایرانی

سید هادی میر میران در 23 اسفند ماه 1323 در شهر قزوین چشم به جهان گشود. میر میران فارغ التحصیل رشته مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران می باشد. وی در سال های 1343 تا 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران فعالیت داشت،با گذشت زمان پس از انقلاب، فعالیت خود را در پروژه های شهرسازی ادامه داد.

از فعالیت های معماری هادی میرمیران می توان به طراحی سفارت ایران در فرانکفورت و بانکوک، طرح کتابخانه ملی ژاپن، طرح ساختمان استانداری تهران، طرح مجتمع مسکونی ائل گلی در تبریز، مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح شهر جدید بهارستان و طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران اشاره کرد. وی در مدت زمان فعالیت معماری خود جوایز بسیاری را کسب نموده است. سید هادی میرمیران پس از ده سال مبارزه با سرطان در 29 فروردین ماه 1385 چشم از جهان فرو بست.

سید هادی میرمیران

داریوش بوربور

داریوش بوربور در اردیبهشت ماه 1313 در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذراند و برای ادامه تحصیل به کشور انگلیس سفر کرد. او دیپلم عمومی خود را در کالج کمبریج گذراند. و مدرک لیسانس معماری و کارشناسی ارشد خود را در رشته شهرسازی از دانشگاه لیورپول اخذ نمود. همچنین بوربور دکترای معماری در مناطق گرم و خشک را از دانشگاه ژنو دریافت نمود.

داریوش بوربور در سال 1345 شورای عالی شهرسازی ایران را تاسیس کرد، به همین دلیل وی را پدر شهر سازی نوین ایران می شناسند. بوربور طرح های جامع شهری و منطقه ای بسیاری را در کارنامه خود دارد. طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام‌ رضا و طراحی بازار رضای مشهد، طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر و طرح جامع منطقه آبادان – خرمشهر، طرح جامعه منطقه نوشهر – چالوس و … را ارائه کرده است.

از علاقه مندی های بوربور می توان به نقاشی، مجسمه سازی و مطالعات محیط زیست اشاره کرد. همچنین وی پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایران‌شناسی را در سال 1370 تاسیس کرد. بوربور توانست در سال 1354 جایزه بین المللی مرکوری طلایی ایتالیا را از آن خود کند. وی در دومین نمایشگاه بین‌المللی معماران برجسته جهان جزء پنجاه معمار برتر جهان در سال 1367 در بلگراد قرار گرفت.

داریوش بور بور

بهرام شیردل از معماران برتر ایرانی

بهرام شیردل در سال 1333 در شهر تهران چشم به جهان گشود. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تورنتو و کارشناسی ارشد را از آکادمی هنر کرنبروک میشیگان دریافت کرده است. شیردل با توجه به فعالیت های بسیاری در زمینه معماری و همچنین روابط بین‌المللی خوب، توانسته است جزء معماران بین المللی قرار گیرد. او در کارنامه حرفه ای خود توانسته است پروژه هایی همچون طرح شهر جدید چانگلیوی چین، میدان ژاک کارتیه کانادا، کتابخانه کانسای ژاپن، بازسازی شهری سمرقند ازبکستان، کتابخانه‌ اسکندریه مصر، طراحی شهری مونترال در سال 2000، موزه ملی اسکاتلند ثبت کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید: معماری برج آزادی تهران، ترکیب معماری سنتی ایرانی و مدرن غربی

بهرام شیر دل

حسین امانت

حسین امانت در کاشان در سال 1321 چشم به جهان گشود. وی مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه تهران در رشته معماری دریافت نمود. اولین کار حرفه ای حسین امانت برج آزادی می باشد که با شرکت در مسابقه ای برای طراحی نمادی ایرانی اسلامی از ایران مدرن شرکت کرد که در آن مسابقه رتبه ممتاز را کسب نمود.

حسین امانت