هوش مصنوعی با پیشرفت روزافزون خود در بسیاری از صنعت‌ها نفوذ کرده است. یکی از این موارد که تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و کارایی آن داشته، سیستم های آسانسور است. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آسانسور، باعث شده تا شیوه نگهداری، تعمیر و استفاده از آسانسور تغییر قابل توجهی پیدا کند و تلفیق زیبایی از هوش مصنوعی در معماری صورت گیرد. با استفاده از این فناوری جدید، آسانسورها قابلیت کنترل از راه دور پیدا کردند که یک شگفتی بزرگ و غیرقابل باور است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027، درآمد حاصل از این آسانسورهای جدید به 38.27 میلیارد دلار برسد. در ادامه این مطلب به شرح کاربرد هوش مصنوعی در سیستم های آسانسور پرداخته‌ایم.

تعمیر و نگهداری هوش مصنوعی از آسانسور

آسانسورها جزو وسایل پر استفاده‌ای هستند که به صورت مرتب به تعمیر و مراقبت نیاز دارند. زمانی که از هوش مصنوعی در سیستم آسانسور استفاده شود و به اصطلاح آسانسور هوشمند باشد، قابلیت این را دارد که خرابی و مشکلی که در هر قطعه به وجود می‌آید را بلافاصله به ساکنین یا صاحب ساختمان اطلاع دهد تا در سریع‌ترین زمان اقدام به رفع مشکل نمایند. این تشخیص زود هنگام خرابی و اشکال در قطعات آسانسور باعث شده تا هزینه‌های تعمیر قطعات، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کنترل آسانسور با هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در آسانسور باعث به وجود آمدن روش‌های مختلف کنترل آسانسور شده است. در تمامی آسانسورهای هوشمند از سخت افزارهای سفارشی مانند Wi-Fi و LAN استفاده می‌شود و از پین GPIO و UART نیز برای برقراری ارتباط میان سخت افزار و کنترل کننده آسانسور استفاده می‌شود.

سیستم کاری نیز به این صورت است که چنانچه کنترلر آسانسور سیگنال خود را تغییر دهد، توسط سخت افزارش شناسایی خواهد شد. در این سیستم، جهت حرکت، وضعیت و موقعیت آسانسور به صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود و قابل مشاهده برای ساکنین است. لذا خطرات سقوط آسانسور با این روش تا حد زیادی کاهش می یابد.

پیش‌بینی هوش مصنوعی در آسانسور

با فعال بودن حسگر تشخیص چهره در آسانسور، امکان شناسایی چهره افراد و ذخیره طبقه‌ای که به آن می‌روند وجود دارد. سیستم هوشمند این آسانسورها، قابلیت دریافت اطلاعات از طریق سنسورهای ورودی و ارسال آن‌ها به اینترنت اشیاء است.

جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به آسانسور

صاحب آسانسور هوشمند می‌تواند شرایطی را تعریف کند که تنها افرادی که اثر انگشت آن‌ها تعریف شده و یا دارای تگ مخصوصی هستند بتوانند از آسانسور استفاده کنند. با این کار باز کردن درب آسانسور غیرممکن شده و فقط افراد دارای صلاحیت امکان ورود به آن را خواهند داشت.

آیا داشتن بیمه آسانسور برای آسانسورهای هوشمند ضروری است؟

در این مقاله به بررسی کلی نقش هوش مصنوعی در سیستم های آسانسور پرداختیم. به طور کلی به این نتیجه رسیدیم که استفاده از هوش مصنوعی در آسانسور موجب حفظ سلامت و کنترل کامل آسانسور می‌شود اما با این حال هنوز هم خطرات غیرمنتظره‌ای مانند سقوط ناگهانی آن را تهدید می‌کند. برای جلوگیری از خسارات این چنینی، داشتن بیمه آسانسور ضروری است. بیمه آسانسور از مالکان در مقابل خرابی یا تصادف آسانسور محافظت می‌کند و در صورت بروز مشکل تمامی خسارت را می‌پردازد. این بیمه زیرمجموعه‌ی بیمه مسئولیت فردی است و موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • پوشش فوت
  • پوشش نقص عضو
  • پوشش‌های هزینه پزشکی
  • پوشش خسارت مالی برای آسانسورهای باربر

البته که میزان تعهدات در بیمه‌نامه بر اساس شرایط آسانسور، نوع استفاده و همچنین درخواست بیمه‌گزار مشخص می‌شود.