از  زیباترین انواع شومینه ها،شومینه سنگی می باشد که در سبک های کلاسیک، سنتی و حتی مدرن کاربرد دارد. در ساخت این نوع شومینه ها از سنگ های گوناگونی استفاده می شود که هرکدام زیبایی و جذابیت خاص  خود را دارند. در ادامه این نوشته از ایده چین به بررسی ایده های ساخت شومینه با استفاده از انواع مختلف سنگ می پردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از شومینه سنگی

این نوع  از شومینه ها به دلیل ساختار سنگی که دارند، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار می باشند.

شومینه های سنگی به ندرت نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا می کنند و به راحتی دچار خرابی نمی شوند.

این شومینه ها بسیار زیبا و خاص بوده و جذابیت منحصر بفردی را به دکوراسیون داخلی یا محیط بیرونی شما می بخشند.

شومینه ها حس نوستالژی و طبیعی بودن را به فضای موردنظر شما وارد می کنند.

سنگ طبیعی گرما را جذب، ذخیره و  آزاد می کند. بنابراین، با استفاده از سنگ طبیعی، کارایی شومینه خود را افزایش می دهید. سنگ مرمر و سنگ آهک گرما را به خوبی جذب می کنند،

سطوح سنگی  بدون از دست دادن درخشش،  می توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند. برای مثال سنگ آهک با گذشت زمان زیباتر می شود.

 نگهداری از شومینه بسیار آسان و راحت است. می توانید هر از چندگاهی آن را با پارچه پاک نمایید.

شومینه سنگی

این مطلب را نیز از دست ندهید:فرش ابریشم گران قیمت، شیک ،لاکچری و با دوام

انواع سنگ های مورد استفاده در ساخت شومینه سنگی

سنگ رودخانه ای

این نوع سنگ همانطور که از نامش مشخص است، از رودخانه ها استخراج می شود و در ساخت شومینه مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ های رودخانه ای اشکال و رنگ های گوناگونی دارند.

سنگ مرمر

مرمر متریالی بسیار محکم و مقاوم می باشد که از قیمت بالایی نیز برخوردار است. از این رو استفاده از سنگ مرمر در ساخت شومینه می تواند متحمل هزینه های بالایی شود. شومینه مرمری نمای بسیار زیبا و مدرنی را بوجود می آورد و از جمله شومینه های لاکچری و گران قیمت به حساب می آید.

سنگ آهک

سنگ آهک یکی دیگر از سنگ های طبیعی است که تنوع زیادی دارد و مناسب برای محیط های مدرن و کلاسیک است. شومینه هایی که با سنگ آهک ساخته می شوند معمولا ظاهری ساده و مینیمال دارند و به رنگ سفید هستند.

شومینه سنگی

تطبیق شومینه سنگی با المان های تزئینی دیگر

امروزه تزئینات داخلی ساختمان به موضوعی مهم و اساسی در دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. تطبیق المان ها و اکسسوری های مختلف با شومینه سنگی می تواند در افزایش جلوه های بصری این نوع شومینه تاثیر بگذارد.

می توان از یک الوار به عنوان طاقچه استفاده نموند یا در جلوی ارشدان شومینه، فرفورژه بکار برد. همچنین استفاده از گلدان، قاب، شمعدان و تابلوهای هنری در اطراف دیوار شومینه می تواند به زیبایی شومینه سنگی کمک کند

در طراحی شومینه سنگی به رنگ بندی دیوار یا سقف خانه خود دقت نمایید. رنگ سنگ مورد استفاده شما در ساخت شومینه باید با این دو قسمت تطابق داشته باشد.

از دیگر المان هایی که می توان به عنوان ایده در شومینه های سنگی استفاده کرد این است که در بالای شومینه، آیینه نصب نمایید. این کار سبب بازتاب نور حاصل از شومینه می شود و حس تازگی را به فضای منزل می افزاید.

این مطلب را  نیز از دست ندهید:دکوراسیون داخلی مدیترانه ای را فراموش نکنید

نکات مهم در استفاده

از هر سنگ طبیعی که در ساخت شومینه استفاده می نمایید، برای محافظت و نگهداری از آن باید سه قانون را رعایت کنید. این قوانین به شرح زیر است:

  1. در صورت بروز هرگونه نشتی، باید بلافاصله آن را از بین ببرید.
  2. شومینه را مرتباً تمیز کنید. دقت کنید آن را با اشیای ساینده پاک نکنید.
  3. شومینه را ضد آب نمایید.
کلام پایانی

امیدواریم ایده ها و نکات ارائه شده در این نوشته از ایده چین توانسته باشد شما را به خوبی با انواع شومینه  و مزایا آن ها آشنا کرده باشد.