در فصل پاییز و زمستان، به علت سرمای هوا، در منازل از وسایل گرمایشی استفاده می شود. و از جمله این وسایل شومینه است.شناخت انواع شومینه نقش به سزایی در دکوراسیون داخلی منزل دارد. شومینه در فرهنگ ما جزء وسایل لوکس منزل به‌حساب می‌آید. زیرا شومینه علاوه بر گرمادهی، جنبه تزئینی و دکوری نیز داردوبه عنوان دکور از آن استفاده می شود.

شومینه

شومینه محل نگهداری آتش برای گرم کردن خانه و ایجاد آرامش برای اعضای خانواده است.  یک شومینه خوب، محیط دنج و گرمی را در خانه ایجاد می کند.

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که شومینه چگونه ساخته می شود؟ ، شامل چه اجزایی می باشد و طرز کار شومینه به چه صورتی است ؟اگر بدنبال جواب تمامی این سوال ها هستید در ادامه با ما همراه باشید.

شناخت انواع شومینه به ما چه کمکی می کند؟

شومینه در‌ واقع یک ساختار معماری است که درون دیوار به کار می رود. طرز کارش به این صورت است که با نگه‌داشتن آتش، به سیستم گرمایشی و تأمین هوای گرم محیط کمک می‌کند.

البته در گذشته شومینه علاوه بر گرمادهی، برای پخت‌وپز هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما این روز‌ها علاوه بر کاربرد اصلی آن که گرمادهی می باشد، اغلب از شومینه به‌عنوان یک وسیله تزئینی و بخشی از دکوراسیون داخلی نگاه می‌کنند.شناخت انواع شومینه در طراحی دکوراسیون شما بسیار موثر است.

انواع شومینه زیبا

شومینه از چه اجزائی تشکیل شده است؟

شومینه سه اجزاء اصلی دارد که عبارتند از:

  • سطح شومینه
  • آتشدان
  • دودکش

سطح شومینه

به قسمت جلویی شومینه‌ها که غیرقابل اشتعال هستند، سطح شومینه می گویند. این قسمت می‌ تواند بنا به سلیقه، بزرگ ویا کوچکتر ساخته شود.اغلب اوقات شکل و نمای شومینه را مطابق با دکوراسیون داخلی ساختمان فرم می‌دهند و گاهی برای بزرگ‌تر جلوه دادن محیط خانه، سطح شومینه را تا جایی که امکان دارد کوچک می‌سازند.

سطح شومینه

آتشدان

به قسمتی که آتش در آن روشن می‌شود آتشدان می‌گویند.

آتش دان شومینه

دودکش

ابعاد یک دودکش را باید با شناخت انواع شومینه و اندازه هر نوع شومینه  معین کرد. به ‌عنوان‌ مثال اگر در شومینه‌های چوبی ابعاد دودکش مناسب نباشد، دود به درون اتاق برمی‌گردد و کل محیط را بوی دود فرا می‌گیرد. البته امروزه بعضی از شومینه‌های جدید ژلاتینی نیازی به دودکش ندارند.

دود کش شومینه

شناخت انواع شومینه

  • شومینه هیزمی
  • شومینه گازی
  • شومینه برقی
  • شومینه الکل سوز

شناخت انواع شومینه هیزمی

سوختن چوب هم از لحاظ ظاهری بسیار زیباست و هم بوی خوشایندی در هوا آزاد می کند. شومینه هیزمی نسبت به سایر شومینه ها لوکس تر است. در شومینه‌های چوبی امکان کم‌ و زیاد کردن شعله وجود ندارد، پس طبیعی است که گرمای ایجادشده در آن‌ها، به راحتی قابل کنترل نیست.

شومینه هیزمی

نکته مهم دیگری که در رابطه با شومینه های هیزمی وجود دارد این است که سوخت این شومینه ها از چوب که منبع تجدید پذیر است، تامین می شود بنابراین با محیط زیست نیز سازگارترند.

 

شناخت انواع شومینه گازی

شومینه های گازی بسیار پر طرفدار هستندو در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته اند. گرمای ناشی از شومینه های گازی محیط را سریع تر گرم می کند. همچنین این شومینه چه از لحاظ ساخت و چه از لحاظ سوخت، بسیار مقرون به صرفه می باشد. شناخت انواع شومینه های گازی به دلیل اینکه دود زیادی تولید نمی کنند، بسیار در معماری اهمیت دارد.

شناخت انواع شومینه گازی

شناخت انواع شومینه برقی

این شومینه‌ها گرمای خود را از طریق جریان برق تأمین می‌کنند. شومینه‌های برقی شعله‌های واقعی دارند که می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد.  نگهداری از این شومینه ها راحت و کم دردسر بوده و انرژی زیادی نیز مصرف نمی کند. این شومینه ها به دلیل اینکه به راحتی در همه جای خانه قابل استفاده است، می توان آن ها را هم روی دیوار و هم کف نصب کرد.

با شناخت انواع شومینه های برقی انتخاب مناسبی برای فضا های آپارتمانی داشته باشید.

شناخت انواع شومینه برقی

شناخت انواع شومینه الکل سوز

سوخت اصلی این نوع شومینه اتانول می باشد.. عدم نیاز به دودکش باعث شده که تنوع زیادی در طراحی داشته باشند. از دیگر مزایای این نوع شومینه ها نصب آسان، بی بو بودن و همچنین عدم تولید دوده می باشد. این نوع شومینه از نظر تامین گرما نسبت به شومینه های گازسوز و هیزمی ضعیف تر می باشد اما سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

شومینه الکل سوز

مزایا و معایب شومینه

بزرگ‌ترین مزیت شومینه، زیبایی آن است. شومینه یک وسیله‌ی لوکس و زیبا در دکوراسیون داخلی به شمار می رود. که شعله‌های آن لطافت، زیبایی، آرامش، و دلپذیری خاصی به محیط می‌بخشد.

اما استفاده از شومینه، در کنار این مزایا، معایبی هم دارد. شومینه‌ها انرژی گرمایشی بسیار محدودی تولید می‌کنند اما میزان انرژی زیادی را هدر می‌دهند. در ‌واقع می‌توان گفت شومینه‌ها در اتلاف انرژی تقریباً بی‌رقیب هستند.

شناخت انواع شومینه

کلام آخر

انواع شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی و همچنین در دکوراسیون مورداستفاده است. جدا از این که کدام یک از این انواع شومینه را برای محیط زندگی خود انتخاب می‌کنید،حتما از افراد متخصص و کاردان برای ساخت ونصب شومینه خود کمک بگیرید، تا از بروز خطرات احتمالی در آینده و تعمیرات جلوگیری کنید.با شناخت انواع شومینه و طرز کارایی آن می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.