معروف ترین و بهترین معماری های جهان کدامند؟ ویژگی های زیباترین ساختمان های جهان چیست؟ معروف ترین ساختمان های جهان از چه اصولی پیروی می کنند؟ به محض اینکه انسان متوجه شد که به مکانی برای زندگی نیاز دارد، معماری شروع به پیشرفت کرد. در تاریخ طولانی بشر، هنر معماری بناهای بزرگی را ایجاد کرده است. هر دوره تاریخی با یک یا چند دستاورد بزرگ معماری در جهان مشخص می شود که به دلیل مقیاس، مهندسی، مصالح یا تزئینات قابل توجه است. این که آیا این نمادهای معماری به اهداف دینی یا سکولار اختصاص داده شده اند، تا زمانی که به عنوان تجلی ذهن و روح انسان باشند، تأثیری بر ارزش آنها ندارد.

10 نمونه از بهترین معماری های جهان

 

استادیوم ملی پکن

این استادیوم باشکوه که به نام آشیانه پرنده نیز شناخته می شود، برای بازی های المپیک تابستانی 2008 ساخته شد. ایده این ساختمان باشکوه حاصل همکاری معماران و هنرمندان چینی و بین المللی بود.

بهترین معماری های جهان

برج ایفل – پاریس

برج ایفل که در سال 1889 ساخته شد یکی از معروف ترین سازه های جهان است. این برج به نام مهندس گوستاو ایفل نامگذاری شد و به عنوان ورودی نمایشگاه جهانی 1889 ساخته شد. این برج با ارتفاع 324 متر تقریباً یک ساختمان 81 طبقه است.

بهترین معماری های جهان

برج العرب – دبی

برج العرب در دبی که در جزیره ای مصنوعی در 280 متری ساحل ساخته شده است. یکی از زیباترین هتل ها و چهارمین هتل بلند جهان است. 321 متر ارتفاع دارد و یکی از شگفتی های مهندسی مدرن را نشان می دهد. این ساختمان توسط تام رایت از معماران WKK طراحی شده است و شکل آن شبیه بادبان کشتی است.

بهترین معماری های جهان

پارتنون – آتن

یکی از بهترین بناهای جهان و معروف ترین معبد یونان باستان در معماری جهان غرب است. تأثیر زیادی بر هنر و زیبایی شناسی دارد. این ساختمان در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شد و به آتنا پارتنوس، الهه حامی آتن تقدیم شد. مجسمه های آن؛ تزئینات و دیوارها بهترین نمونه از هنر کلاسیک یونانی امروزی محسوب می شوند. معمار فیدیاس تحت هدایت او به عنوان یکی از بهترین مجسمه سازان و عتیقه شناسان شناخته می شد.

بهترین معماری های جهان
ساگرادا فامیلیا – بارسلونا

این کلیسا یکی از کامل‌ترین کلیساهای تاریخ است که بیشتر قرن بیستم را در بر می‌گیرد. این کلیسای جامع که توسط یکی از بزرگترین ذهن‌های معماری مدرن، آنتونیو گائودی ساخته شده است. ترکیبی فوق‌العاده از تأثیرات گوتیک و ایده‌های هنر نو است. ساخت آن در سال 1882 آغاز شد و برای چندین دهه تا جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم که متوقف شد ادامه یافت. از آنجایی که ساخت و ساز در دهه 1950 آغاز شد، این روند هنوز کامل نشده است.

تکمیل نهایی آن برای سال 2026، صدمین سالگرد مرگ گائودی انجام شده است. اگرچه این بنا ناتمام است، اما ساختمان عظیم و چشمگیر است و عناصر ترکیبی آن با تزئینات متعددی تزئین شده است که آن را به یکی از قابل تشخیص ترین نمادهای شهر تبدیل می کند.

بهترین معماری های جهان

انگکور وات – کامبوج

ابتدا هندو و سپس بودایی، انگور وات مرموزترین معبد و بزرگترین مجموعه مذهبی جهان بود. بنای فوق در قرن 12 توسط سوریاوارمان پادشاه خمرها ساخته شد و قرار بود معبد دولتی و بعداً آرامگاه او باشد. پس از کنار گذاشتن سنت‌های هندو، انگور واتی به خدای بودایی ویشنو تقدیم شد. این مجموعه نماد کشور کامبوج است و جای خود را در پرچم ملی کامبوج باز کرده است. این قطعه عظیم و چشمگیر از معماری خمر، زیبایی و جذابیت خود را به لطف ساختار سنتی خود مسحور می کند.

بهترین معماری های جهان

خانه اپرای سیدنی، از بهترین معماری های جهان

یکی از معروف ترین خانه های اپرا در جهان به دلیل ساخت آن است. این بنا توسط معمار دانمارکی یورن اوتزون، که به خاطر طراحی های مدرن خود مشهور است، طراحی شده است. تئاتر سیدنی در سال 1973 افتتاح شد و آثار عمده تئاتری را به نمایش گذاشت.

بهترین معماری های جهان

تاج محل

شاه جهان، امپراتور مغول، غیرمعمول ترین و زیباترین یادبود عشق را برای همسر مرحومش ممتاز محل ساخت. تاج محل با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است و نمایانگر یک چشم انداز بهشتی کامل از لحاظ معماری است. این بنا در قرن هفدهم ساخته شد و در آگرا، در منطقه اوتار پرادش هند واقع شده است.

بهترین معماری های جهان

هاگیا سوفیا – استانبول

کلیسایی یادبود، بعدها مسجد و اکنون موزه است. این تنها گواهی بر عظمت و نبوغ معماری بیزانسی است. این ساختمان در زمان امپراتور ژوستینیانوس در قرن ششم ساخته شد.

بهترین معماری های جهان

کرملین، معروف ترین ساختمان سیاسی در جهان

کرملین مسکو یک مجموعه مستحکم بزرگ است که در قلب مسکو قرار دارد. این بنا در قرن پانزدهم ساخته شده است. قلعه ها در زمینی به مساحت 28 هکتار با دیوارها، برج ها و ساختمان های قرمز برجسته ساخته شده اند. مقر دولت روسیه است.

بهترین معماری های جهان

سخن آخر

 

در این مقاله سعی داشتیم شما را در دل تاریخی ترین و بهترین معماری های جهان ببریم. این بناها تنها بخشی از زیبایی و هنر معماران جهان است.