از زیباترین و گران بها ترین صنایع دستی شهر کرمان می توان مبل قالی کرمان را نام برد . شاید که شما تعجب کنید که مبل قالی چیست؟ در این مقاله از ایده چین می‌خواهیم درباره این هنر اصیل صحبت کنیم.

شهر کرمان از قدیم الایام مهد هنر و فرهنگ بوده است. و قالی کرمان معروفترین قالی ایران است. و امروز این هنر اصیل ایرانی را در مبل قالی های آن می‌توانیم ببینیم .

مبل قالی1

مبل قالی کرمان چیست؟

مبل قالی تلفیقی از هنر فرش بافی و منبت کاری روی چوب می باشد. که برای بار نخست در کرمان ساخته شد. مبل قالی اصیل ایرانی مبلی بوده که شاهان از آن استفاده می کردند. و گران قیمت ترین صنایع دستی کرمان است.

این مطلب را نیز از دست ندهید: ورود دزد به خانه را جزئی از آرزو هایشان کنید!!!

تاریخچه مبل قالی کرمان

اولین بار مبل قالی ۲۰۰ سال پیش ساخته شد و خالق این اثر هنری مرحوم غلام علی نوحی بود. آثار این هنرمند کرمانی در برخی از خانه های قدیمی ایرانی هنوز هم دیده می شود.
پس از درگذشت وی هنرش خاک نشد . فرزندان خلاق او هنر پدر را ادامه دادند و نام نوحی را به یک برند تجاری در صادرات مبل قالی کرمان به جهانیان شناساند. اکنون مبل قالی اصیل کرمانی توسط خاندان نوحی طراحی و ساخته می شود. و به تمامی کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می گردد.

مبل قالی2

ویژگی های مبل قالی

از مشخصه این هنر اصالت، استحکام و زیبایی چشم نواز است. در ساخت این مبل از چوبهای بسیار محکم راش و گردو استفاده می کنند. خودتان فرض کنید که چقدر زیبا میشود فرش دستباف کرمان در کنار زیبایی و استحکام چوب درخت گردو و راش!

مبل قالی4

این مطلب را نیز از دست ندهید:دکوراسیون سنتی ایرانی،حسی آشنا و صمیمی در خانه شما !!!

طرح های مبل قالی کرمان

همانطور که گفته شد. ساخت این مبل به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در روزهای نخست این اثر با طرح های قالی های ساده و سنتی ساخته می شد. اما با گذر زمان همانطور که نقشه های قالی گسترش پیدا کرده است. ست مبل قالی هم در طرح های جدید و متنوع تولید می گردد .

یک مبل استیل اما راحتی

شاید تعجب کنید که یک مبل سلطنتی چطور میتواند انقدر راحت باشد! اما استفاده از فرش دستباف روی این مبل باعث شده است. چنان نرم و راحت باشد که گاهی یادتان برود یک مبل سلطنتی است.

مبل قالی4

قیمت پایین تر برای مبل قالی

این اثر یک هنر فاخر و گران‌بهای کرمانی است که به دلیل استفاده از فرش دستباف در آن قیمت زیادی دارد . اما به دلیل این قیمت بالا تولید کنندگان آن از قالی ماشینی ن در آن استفاده کردند . که با اینکه کیفیت مبل قالی دستباف را ندارد. اما قیمت آن کمی ارزانتر است . و طرح های متنوع تری نیز دارد.

استفاده از مبل قالی کرمان در دکوراسیون منزل

از قالی های متنوع و متفاوتی روی مبل قالی استفاده می کنند . حتی منبت کاری روی این اثر هنری هم طرح های متنوعی دارد. پس شما می توانید این اثر فاخر ایرانی را هماهنگ با دکوراسیون منزل خودتان انتخاب کنید . مبل قالی را میتوانید با فرش و وسایل چوبی منزل ست کنید. اما بدانید که این مبل زیبا برای خانه های کوچک اصلاً مناسب نیست. ولی در خانه های بزرگ و جادار جلوه های اصیل و زیبا به تمام محیط خانه می دهد.

مبل قالی5

کلام آخر

همان طور که در این مقاله گفته شد قدمت مبل قالی کرمان به دو سده پیش باز می گردد. و مرحوم غلام علی نوحی خالق این اثر هنری بود. فرش دستباف کرمان و منبت کاری ایرانی روی چوب راش و گردو به این هنر ایرانی جلوه ای دوچندان بخشیده است. هدف ما از این مقاله نه تنها کمک به انتخاب شما برای مبلی زیبا در دکوراسیون منزلتان بود. بلکه هدف اصلی این بود که با این هنر اصیل ایرانی بیشتر آشنا شویم.