نمای کلاسیک ساختمان یا رومی یکی از دوست داشتنی ترین انواع نمای ساختمان به شمار می رود. گستره ی نما به وسعت دنیاست و می توان گفت در همه جای دنیا علاقمندان خود را دارد. تقارن از مهمترین اصول طراحی این نما به حساب می آید و از اصالت زیادی برخوردار است. تا جایی که در دنیای مدرن، کشورهایی مانند آمریکا ساختمان های اداری خود را به سبک کلاسیک می سازند.در ادامه این نوشته از خانه معمارعلاوه بر آشنایی با متریال های متداول در نمای کلاسیک ،طرح های فوق العاده زیبایی از نما به سبک کلاسیک را مشاهده می کنید.پس با ما همراه باشید.

نمای کلاسیک ساختمان

هنگامی که در یک شهر رانندگی می کنید یا در خیابانها قدم می زنید به وضوح می بیند، فضایی که در آن در حال زندگی هستید تا چه مقدار گرفتار نابه سامانی و هرج و مرج می باشد. نابسامانی که هیچ قانون و قاعده ایی ندارد، استفاده از مصالح های متفاوت و نا به جا، فرمهای ناهماهنگ و ساختمان های ریز و درشت، نهاز و نخیزهای نامناسب، نورافشانی های نامناسب و … که همگی آنها باعث ایجاد نا هماهنگی و یک کالبد بی کیفیت شده.چه کسی مسئول این همه نابسامانی در نمای شهریست؟

نمای کلاسیک ساختمان

به نظر شما اشکال کار کجاست؟

مالکان ساختمان، نظام حاکم برساخت و ساز، عدم تعالی فرهنگی، شاید نبودن معماران کارآمد، نظام آموزشی به نظر شما کدامیک می تواند عامل این نابه سامانی باشد؟ درسته هر کدام از این عوامل می توانند عاملی برای این نابسامانی باشند. برای بدست آوردن یک نمای ساختمان با کیفیت و پر محتوا عوامل و مسائل فراوانی موثرند. وضعیت اقتصادی و نبودن یک طرح مدون برای نظم و هماهنگی بین ارکان و اجزاء این مقوله نیز در افزودن نا بسامانی کالبد شهری نقش به سزایی داشته است.

نمای کلاسیک ساختمان

اما در اینجا می خواهیم به نمای کلاسیک بپردازیم.آشنایی با سبک های مختلف طراحی شاید گامی باشد برای شناخت بیشتر از طرحی های مختلف برای این که با دید بازتر و شناخت بیشتربه انتخاب سبک طراحی نمای ساختمان خود بپردازید.

 

نمای کلاسیک  ساختمان رومی در ایران

طراحی نمای رومی در کشور ما به مرور زمان دچار تحولاتی شده که اصالت واقعی خود را از دست داده. یکی از مواردی که باید به عنوان یک فاجعه در معماری سبک کلاسیک نام برد. استفاده از مصالح کامپوزیت است که در مواردی شاهد آن هستیم. چیزی که معماری کلاسیک یا رومی را به یک سبک بی عیب و پر شکوه تبدیل می کند. رعایت اصول معماری بی نظیری است که در طراحی به چشم می خورد. پس ما برای داشتن یک سبک کلاسیک نمی توانیم یک طراحی مدرن را با استفاده ار مصالح سنگ تبدیل به یک سبک کلاسیک کنیم و یا یک طراحی کلاسیک را با استفاده ار مصالح نوین به یک طرح مدرن تبدیل کنیم.

نمای کلاسیک ساختمان

مصالح متداول نمای کلاسیک

نمای کلاسیک بر اساس پوشش قسمت یا بخش زیادی از سنگهای آهکی نما سازی می شود. یکی از عوامل گسترش این نما ، در دسترس بودن معادن فراوان سنگ در نقاط مختلف کشور می باشد. از جمله مصالح مورد استفاده در نمای رومی جدید، سنگ تراورتن است. نمای سنگ تراورتن دارای یه سری ویژگی هاست که تمایل به استفاده از آن بیشتر می شود از جمله:

 

فرم پذیری آن که باعث سهولت در کار می شود.

انطباق چسبندگی با مصالح زیرین آن که بسیار مناسب است.

سنگ تراورتن عباس آباد یا محمود آباد که به لحاظ یک دستی و سفید بودن دارای کیفیتی مناسبی است و کاربرد بیشتری دارد. اما در بعضی از پروژه ها نیز برای پایین آوردن هزینه ها از سنگ تراورتن بژ استفاده می کنن و تقریبا تا 50 در صد از هزینه های مصالح صرفه جویی می شود.

 

نمای کلاسیک ساختمان

نمای کلاسیک ساختمان چیست؟

نماهایی که اکنون ما آن را نمای کلاسیک می خوانیم شباهت و نمونه برداری از مصالح، دیتیلها و مدل ساختمانهای مربوط به زمان کلاسیک روم و یونان قدیم یا مربوط به زمان معماری سبک نئوکلاسیک می باشد. در این الگو در گوشه ها و لبه های آن تندیس هایی به روش رومی قابل رویت است. در کل دیزاین این نمونه بناها قانون و قواعد خاصی ملموس نیست فقط به سلیقه و درخواست کارفرما و سازنده آن وابسته است. ترکیب فرهنگ های متفاوت در جهان امروزی، دیدگان هنر مشاهده گرایی را به سمت نمای رومی امروزی سوق می دهد. هر سبک معماری در طراحی نما نشانگر عقیده ها و باورهای ذهنی ساکنین آن دیار محسوب می شود.نمای کلاسیک در ساختمان های ویلایی ، دوبلکس ، یک طبقه و حتی چند طبقه هم کاربرد دارد. نما ویلا کلاسیک یکی از محبوبترین نمای ویلاست.