انواع نمای ساختمان

زمانیکه که به یک ساختمان برای اولین بار نگاه می کنید.  آنچه که  توجه شما را به خود جلب می کند، نمای آن  ساختمان است. انواع نمای ساختمان در واقع حکم لایه محافظتی هر ساختمان را دارد. و نقش بسزایی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند.

نمای ساختمان مسکونی همچنین می‌تواند نشان دهنده سلایق، علایق، باورها و سنت‌های مردم  آن منطقه باشد. همچنین نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف، متفاوت می‌باشند.

نمای آپارتمان نمای ساختمان

از عوامل تاثیر گذار در طراحی نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی
  • مقاومت در برابر زلزله
  • عایق بودن نسبت به سرما و گرما
  • عایق بودن نسبت به صوت
  •  مقاومت در برابر یخ‌زدگی
  •  مقاومت در برابر جداشدن و افتادن از نما
  • قابل اجرا بودن در ساختمان‌های مرتفع و سبک بودن

انواع نما ساختمان

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی  از جمله سنگ ،فلز ،بتن،  آجر، کامپوزیت،  چوب و … که هر کدام مزایای خاص خود را دارند استفاده می شود در ذیل به معرفی انواع نمای ساختمان می پردازیم.

انواع نمای ساختمان آجری

نمای آجری از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است.آجر در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است. و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند.

آجرنما ساختمان به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد.

نمای بیرونی ساختمان نمای آجری قرمز

نمای سیمانی

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن در مقایسه با سایر نماها ارزان تر می باشد. از مهم‌ترین مزیتی که این نوع نما دارد . سرعت بالای اجرای آن در کمترین زمان است. نمای سیمانی  در صورت آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارد. و مانع از گسترش حریق می‌شود.

نماهای سیمانی  با نام های مختلفی از جمله نمای رومی، نمای چکشی، نمای تیشه ای، نمای کلنگی، نمای سیمان شسته و شناخته می شوند. که این نام ها با توجه به مصالح استفاده شده ، روش اجرا، و همچنین طرح نما، روی آنها گذاشته شده است.

نمای رومی سیمانی ساختمان

نمای سنگ

از جمله نماهای  لوکس نمای سنگی است. که همواره زیبایی و جذابیت را در زمان های مختلف به نمایش می گذارد. و با استفاده از انواع مختلف سنگ ساختمانی اجرا می شود. قیمت این نوع نما در مقایسه با سایر نماها بالاتر است.

سنگی که برای نما استفاده می شود باید دارای یکسری شرایط و خصوصیات باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم، باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد. مثلاً در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد. و گرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود.

 

یا در مکان‌هایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد. در اجرای نمای سنگی با سنگ‌های صیقلی باید حداکثر موارد ایمنی را برای اتصال مستحکم سنگ با بدنۀ ساختمان رعایت کرد؛ در غیر این صورت احتمال جدا شدن سنگ از ساختمان و سقوط آن بالاست.

نمای رومی زیبای سنگ

 

نمای سرامیک

نمای سرامیک در مقایسه انواع نمای ساختمان طرفداران زیادی دارد. درمقایسه با نمای سنگ دارای قیمت پایین تر و بار کمتر می باشد. این نماها با توجه به طراحی قابل کنترل می تواند زیبایی خاصی به نمایی بیرونی بدهد.

از جمله معایب نماهای سرامیکی عایق نبودن آن به صدا،گرما و سرما می باشد. همچنین نماهای سرامیکی به دلیل بازتاب شدید نور در مکان های شلوغ به کار نمی رود. گاهی اوقات نمای سرامیک با نمای سنگ اشتباه گرفته می‌شود پس بهتر است کمی هم به تفاوت سنگ و سرامیک درانواع نمای ساختمان بپردازیم.

نمای سرامیک ساختمان

مقایسه انواع نمای ساختمان

به طور کلی سنگ در نمای ساختمان محبوبیت بیشتری از سرامیک دارد. ولی سرامیک به دلیل یکنواخت بودن رنگ و طرح به دلیل آنکه ساخته دست هستند. نمای یک دست بهتری را به نمای یک ساختمان می‌دهد. در حالیکه سنگ‌ها به دلیل آنکه به صورت طبیعی استخراج می‌شوند .هر کدام متمایز از یکدیگر هستند و این مهم‌ترین تفاوت سنگ و سرامیک نما است.

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع نمای ساختمان در طراحی انواع نما ساختمان می باشد. استفاده از ایده های جذاب برای دکوراسیون نمای بیرونی ساختمان می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی نمای مسکونی و نمای ساختمانی داشته باشد.