در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم. گیاه مناسب تراریوم چه گیاهانی هستند. تراریوم یک آکواریوم شیشه‌ ای است. که به جای ماهی، گل و گیاه در آن زندگی می‌کند. می توان آن را به یک گلخانه کوچک خانگی و مینیاتوری تشبیه کرد. اما زنده نگه داشتن گل و گیاه در تراریوم دانش خودش را می طلبد.

تراریوم زیبا

دراین مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم. تا گل و گیاه کوچک خود را در تراریوم زنده و شاداب نگه دارید. در واقع تراریوم ترکیب علم شیشه گری و گیاه شناسی می باشد.

می توانیم در شیشه های زیبا کوچک یا بزرگ گیاهان را نگهداری کنیم و جلوه زیبایی به دکور منزل خود ببخشیم. اما ابتدای هر چیز باید بدانیم گل مناسب تراریوم چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا شادابی خود را حفظ کند؟

ویژگی های گیاه مناسب تراریوم

اولین ویژگی که به نظر هر کس می رسد این است که گیاهان انتخاب شده برای تراریوم از نظر رنگی با هم تناسب داشته باشند. اما انتخاب گیاه تخصصی تر از این حرف ها است. اول از همه باید بدانیم که ؛دو نوع تراریوم داریم.

  •   تراریوم بسته
  • تراریوم باز

تراریوم باز

تراریوم

در تراریوم باز قسمتی از شیشه باز است و اگر گیاه نیاز به آبیاری داشته باشد. می توانیم آبیاری را انجام دهیم.اما تراریوم بسته حتی با هوا هم ارتباطی ندارد و درب آن محکم بسته می شود و باعث میشود خاک تراریوم همیشه مرطوب بماند.

تراریوم زیبای بسته

گل بنفشه

گلی مثل بنفشه آفریقایی که عاشق رطوبت است . مناسب تراریوم های بزرگتر از ۲۵ سانتی متر است. که در رنگ های صورتی، یاسی، بنفش، سفید و آبی موجود است.

گل گازمانیا،گیاه مناسب تراریوم

گل گازمانیا رنگ قرمز زیبایی دارد . اما در تابستان فقط هفته ای یکبار آب نیاز دارد. و در زمستان باید  هر موقع خاک آن خشک شد به آن آب بدهید. این گل به اکسیژن فراوان نیاز دارد، پس برای اکسیژن رسانی باید هر چند وقت یکبار سطح گل را  آب پاشی کنید.

گل گازمانیا

گل گازمانیا برای رشد باید در دمای ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود. و برای رشد خود نیاز به نور مصنوعی دارد. خاک ابن گل نباید آهک داشته باشد. و بهتر است مخلوطی از خاک لوم و پیت باشد.

گل ورزیا

گل ورزیا به آب زیادی نیاز ندارد. کافیست فقط دو هفته یک بار به آن آب دهید. نور مستقیم و نور خورشید هم نباید به آن بتابانید چون سریع می سوزد. اما به گرما احتیاج دارد و دمای مناسب رشد آن  سی  درجه است.

گل ورزیا

حسن یوسف

حسن یوسف یک از گیاه مناسب برای تراریوم های ایرانی است. که برای رشد با آب و هوا ایران سازگار است و ب به دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه احتیاج دارد. رطوبت را دوست دارد و باید همیشه آن را آبیاری کنید. خاک آن هم باید نصف پیمانه خاک رس، یک پیمانه ماسه و یک پیمانه خاک برگ باشد.

حسن یوسف

چیدمان تراریوم

تراریوم را می توانید با سلیقه خود بچینید. ما می توانیم برای کمک به شما چند گیاه را که میتوانید در تراریوم خود داشته باشید، معرفی کنیم:

  • پوتوس
  • مارانتا
  • فیکوس خزنده
  • گیاه آلومینیومی
  • سرخس توپخانه
  • سرخس دکمه ای

چه شکلی از شیشه برای تراریوم مناسب است ؟

بیشتر اوقات تراریوم هایی که دیده ایم گردند. اما از شکل های استوانه ای، قلبی و بیضی شکل  هم می توانیم برای تراریوم ها استفاده کنیم. تراریوم بسیار مناسب کسانی است که باغچه برای پرورش گیاهان در بیرون از خانه ندارند. به وسیله تراریوم می‌توانند یک باغچه کوچک زیبا روی میز کوچک خانه خود داشته باشند.

نگهداری از تراریوم آسان است و کمک میکند. شادابی گیاهان را در خانه خود داشته باشید.

شیشه های تراریوم

برای ساخت تراریوم به چه وسایلی نیاز داریم؟

اولین مورد شیشه است شیشه مطابق با سلیقه خود را خریداری کنید. با توجه به گیاهانی که نام بردیم می‌توانید گیاه مناسب تراریوم خود را هم خریداری کنید. برای زهکشی مقداری شن و خرده سنگ نیاز داریم و برای اینکه بوی نامطبوعی نگیرد زغال چوب هم می‌خواهیم. یک جوراب زنانه نایلونی یا پارچه فایبرگلاس هم آماده کنید.

مراحل ساخت تراریوم

برای خاک هم با توجه به گیاهی که خریداری کرده اید. خاک مناسب تهیه نمایید. باید مراقب گیاهان تراریومتان باشید .کرم ها و حشرات دشمن خونی تراریوم شما هستند.تراریوم ها می توانند انتخاب مناسبی برای دکوراسیون سبز شما باشند.