پتینه به عنوان پوششی برای نازیبایی‌های سطح دیوار و حتی سقف گزینه‌ای مقرون به صرفه است که برای بسیاری از اماکن و ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. کلمه Patina را در لغت به کهنگی معنی کرده‌اند اما در واقعیت متریال و راهکاری در نظر گرفته می‌شود که به دیوارها و فضاهای مختلف پوششی متفاوتمی‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم متن را دنبال کنید تا نکات مهمی را در رابطه با این ماده برای شکیل کردن دیوارها برایتان ارائه دهیم.
پتینه دیوار

پتینه برای چه کاربردی مناسب است؟

با وارد شدن به بسیاری از فضاها، دیوار قسمتی است که بیشتر به چشم می‌خورد. در بسیاری از موارد نیز اماکنی با دیوارهای زیبا را دیده‌ایم که طراحی‌های چشمگیری دارند که در برخی از موارد این دیوارها با پتینه پوشش داده شده‌اند. معمولا استفاده از پتینه در چنین فضاهایی، به شکل یک هنر خلاقانه، جذابیت و پوششی عالی برای دیوارها ایجاد کرده است. رنگ‌های مختلف در کنار طرح‌های متنوع، زیبایی قابل توجهی را برای محیط‌های داخلی و حتی خارجی فراهم می‌آورد.

پتینه دیوار

از پتینه علاوه بر اینکه می‌توان بر روی دیوارها استفاده کرد، برای زیبایی سقف نیز می‌توان به کار برد. همه اماکن از جمله داخلی و خارجی مانند منازل، اتاق‌ها، هتل‌ها، راه‌پله‌ها، سالن‌های کنفرانس، مدارس و بیمارستان‌ها و… می‌توانند از آن استفاده کنند. اما بیشتر مناسب فضاهای داخلی است که با بارندگی مواجه نمی‌شوند.

پتینه دیوار

از این طرح برای پوششی نازک در سطوح مختلف به عنوان عایقی مناسب برای دیوار و سقف می‌توان استفاده کرد که ایجاد زیبایی را نیز به همراه دارد. پتینه به عنوان پوششی برجسته، توسط خمیری نازک ایجاد خواهد شد که طرح‌های گوناگونی با کمک غلظت‌های مختلفی از خمیر می‌توان ایجاد کرد. خمیر ایجاد شده را با استفاده از یک کار کروی سطوح اعمال می‌کنند.

پودر آن را از فروشگاه‌های مختلف می‌توان تهیه کرد که پایه اصلی برای حل کننده آن آب است. نکته جالب توجه اینجا است که می‌توان از آن روی لایه‌های پیشین بدون تراشیدن و پاک کردن استفاده کرد. نکته‌ای که باید درنظر داشت این است که بسته به متراژ و ضخامتی که برای به کار بردن پتینه در نظر گرفته می‌شود، مقدار مصرف آن نیز متفاوت است.

پتینه دیوار

پوشش پتینه روی سطوح مختلف

پتینه را می‌توان به عنوان پوششی برای تمام سطوح از جمله سطوح فلزی، چوبی، گچی، شیشه‌ای، سرامیک، سفالی و انواع مجسمه و… به کار برد. این کاربردها روی تمام سطوح ابزار مخصوص خود را نیاز دارد که بهتر است طبق مورد کاربردی که دارد، انتخاب شود.

این مورد به عنوان مزیتی از پوشش پتینه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از پوشش‌ها را نمی‌توان بر روی برخی از فضاها به کار برد. در واقع این موضوع نشان می‌دهد که از مواد آن برایپوشاندن دیوارهای قدیمی و یا نازیبا می‌توان استفاده کرد

.پتینه دیوار

انواع پتینه

پتینه انواع مختلفی دارد. البته نوعی که همه آنرا شنیده‌اند و در اکثر محیط‌ها به عنوان دیوارپوش به کار برده می‌شود، نوعی است که با کاردک مخصوص روی دیوار اعمال می‌شود. پودر آن تهیه می‌شود تا با ترکیب با آب به شکل خمیر در آمده و روی سطح مورد نظر کشیده می‌شود. اما باید به سایر انواع دیگری که از آن وجود دارد نیز توجه کرد. موارد دیگر اکثر اوقات جنبه هنری بالاتری دارند.

پتینه دیوار

پتینه به دو صورت اصلی در نظر گرفته می‌شود. اولی نوعی که بافت دار است و دومی نوعی است که تقریبا مسطح است و معمولا با رنگ اعمال می‌شود. معمولا برای نوعی که با رنگ اعمال می‌شود تکنیک‌های زیر وجود دارد:

  • کلاسیک
  • مدرن
  • کهنه کاری
  • ترک دار، چروک یا چرمی
  • طرح با ورق‌های مخصوص مانند ورق مس، طلا و نقره
  • آنتیک کاری
  • طرح‌های موتیف
  • پلاستر و یا نوع برجسته

پتینه دیوار

معایب پتینه چیست؟

  • با وجود ساده بودن اعمال آن بر دیوارها و سقف، ممکن است در صورت کنده شدن قسمتی از آن به مرمت مجدد نیاز باشد.
  • برخلاف رنگ‌های روغنی که بر دیوارها اعمال می‌شوند، بیشتر انواع پتینه غیر قابل شست و شو هستند و برای پاکسازی آنها در صورت لک شدن نمی‌توان کاری کرد.
  • به دلیل انحلال پذیر بودن در آب بیشتر برای فضاهای داخلی مناسب هستند تا از بارندگی دور باشند.

سخن پایانی

از پتینه بهتر است در دکوراسیون برای ایجاد تنوع استفاده کرد. مزیت‌های مختلفی را برای این طرح ارائه کردیم که می‌توانید برای زیبایی فضاهای مختلف بسیار ایده‌آل جلوه کند. نکته جالب اینکه حلال این ماده آب است و می‌توان در صورت آغشته شدن دست به این خمیر از آب برای پاک کردن دست استفاده کرد.