تقریبا همه می دانید خانه دوبلکس خانه ای است که دو طبقه دارد که این دو طبقه توسط یک راه پله به هم متصل می شوند‌‌. این خانه طراحی مختص به خودش را دارد و دارای ویژگی های خاصی است. معمولا در خانه های دوبلکس راه پله عنصر مهمی به شمار می رود و تاثیر زیادی در طراحی، کیفیت فضای خانه و تقسیم بندی مناسب قسمت های مختلف خانه دارد. با توجه به این موضوع،در این مقاله از ایده چین مزایا و عیب خانه دوبلکس مورد بررسی قرار گرفته است.

خانه دوبلکس

مزایای خانه دوبلکس

حفظ حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی اولین مزیتس است که این خانه ها دارند. با طراحی مناسب پلان خانه به راحتی می توان فضاهای عمومی مثل نشیمن ، پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را در طبقه اول قرار داد. و فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب ها و حمام در طبقه بالا قرار بگیرند‌‌. در این صورت حفظ حریم خصوصی در این خانه ها به راحتی حفظ می شود و فضاهای مختلف خانه با یکدیگر تداخلی نخواهد داشت.

عیب خانه دوبلکس این است که چون دو طبقه دارد. هزینه های تعمیرات ممکن است بیشتر از یک خانه معمولی باشد‌.

کسب درآمد

خانه های دوبلکس اگر دو طبقه مجزا باشند می توان طبقه بالا را اجاره داد. که البته این مورد در کشورهای اروپایی بیشتر کاربرد دارد. اما این کار باعث ایجاد درآمد شده و به خصوص برای افراد سالمند نیز امنیت بیشتری می آورد. در کشور ما اگر راه ورود و خروج هم مجزا باشد این ایده بیشتر عملی خواهد شد.

خانه دوبلکس

این مطلب را نیز از دست ندهید: کابینت نئوکلاسیک طراحی زیبای کابینت امروزی با قیمت به صرفه تر

ایجاد فضای بیشتر

در آپارتمان های کوچک ایجاد یک دوبلکس می تواند فضا را بیشتر کند. در واقع زمانی که متراژ خانه کوچک است و امکان استفاده بیشتر از سطح افقی نیست، می توان از ارتفاع استفاده کرد و فضای بیشتری برای هر واحد ایجاد نمود. با این کار متراژ بیشتری در اختیار ساکنین قرار می گیرد و حریم خصوصی شان هم حفظ می شود.

خانه دوبلکس

عیب خانه دوبلکس

انتقال سرو صدا

مهم ترین عیب خانه دوبلکس انتقال آسان سرو صدا بین دو طبقه است. که می تواند باعث نارضایتی ساکنین خانه باشد‌. البته وجود این مشکل با عایق بندی خانه و نوع نقشه کشی خانه به راحتی بر طرف می شود. کافی است برای این خانه های یک طراحی اصولی داشت.

 

نگهداری و تعمیرات سخت است

عیب خانه دوبلکس این است که چون دو طبقه دارد. هزینه های تعمیرات ممکن است بیشتر از یک خانه معمولی باشد‌. نگهداری و تمیز کردن این خانه ها هم کمی سخت تر است. در این خانه ها بحث سرمایش و گرمایش هم مطرح می شود که برای هر طبقه سیستم گرمایشی و سرمایشی مجزا لازم است. بنابراین هزینه اش بیشتر می شود.

خانه دوبلکس

 

رفت و آمد از پله ها

ساکنین مسن خانه معمولا از رفت و آمد مرتب از پله ها شکایت دارند. البته این موضوع برای خانواده هایی که بچه کوچک دارند و یا خانم خانه باردار است نیز صادق است. ساخت پله هایی متناسب و همینطور نرده های ایمن اهمیت زیادی دارد .