تابلوها زینت بخش دیوارهای منزل ، محیط کار و از جمله لوازم اصلی در چیدمان و دکوراسیون داخلی می باشند .  تابلو ها در انواع مختلفی  طبقه بندی می شوند.در این بین تابلوهایی با طرح سنتی و ایرانی مثل نقاشی خط طرفداران بسیاری پیدا کرده است که نشان دهنده هنر و هویت ایرانی است .

نقاشی خط1

در این مجموعه تابلوهایی زیبا و هنری با استفاده از اشعار شعرای نامدار ایرانی بصورت خطوط نستعلیق و رنگهای شاد نمایش داده شده است که عموما با این نوع تابلو ها ،نقاشی خط می گویند.

نقاشی خط چیست؟

نقاشی خط در واقع تلفیقی از هنر نقاشی و خوشنویسی  است .که در دوران معاصر علاقه مندان زیادی پیدا کرده است.. البته این هنر اسامی دیگری مانند خطاشی یا خط نقاشی نیز دارد.

نقاشی خط2

هنر نقاشی خط اخیرا در ایران ظهور کرده است و برخی خط را تلفیقی از خوشنویسی و خط با نقاشی و گرافیک می دانند اما در مقابل عده ای دیگر نقاشی خط را نوعی خوشنویسی می دانند که در آن از تکنیک های نقاشی استفاده می شود.

نقاشی خط2

نقاشی خط به معنای ساده ترکیبی از خطاطی و نقاشی است. و شیوه ای از نقاشی مدرن و خوشنویسی می باشدکه مخاطب را با تلفیقی از هنر مدرن و سنتی در دنیای معاصر آشنا می کند و هنرمند را در عرصه وسیعی از نوگرایی قرار می دهد تا با تکنیک های خلاقانه ایی که در این مسیر تجربه می کند به نوآوری بپردازد

در حقیقت نقاشی خط از همه تکنیک های نهفته در نقاشی و سبک آن مانند نگارگری، تذهیب، مدرنیسم و …تشکیل شده است . در واقع این مکتب ها و سبک ها جزیی از یک تابلو نقاشی خط را در بر می گیرند و پس از آن تجربیاتی که در چند دهه ی زندگی یک هنرمند بوده است، اصل و ریشه نقاشی خط را نمایان می کند.

نقاشی خط4

در نقاشی خط، کلمات و موضوع شعر ،سخن مهم و عمیق است که تابلو را به تصویر خواهد کشید که معمولا استفاده از سبک های مدرن و انتزاعی کیفیت آن را در تابلو کم می کند. و در این صورت نیاز به آموزش و زندگی گذشته یک هنرمند در حوزه خوشنویسی نخواهد بود.

این مطلب را نیز از دست ندهید: بازسازی آشپزخانه راهی برای تغییر دکوراسیون قلب خانه

تاریخچه در ایران

اطلاعات  کاملا دقیقی نسبت به پایه گذار این سبک هنری  درایران وجود ندارد .اما اکثرا محمد احصایی را بنیان گذار آن می‌دانند. او ابتدا یک خوشنویس حاذق و خلاق بود که از حروف برای نمایش احساسات استفاده می کرد.

نقاشی خط5

اما شروع این هنر از لحاظ زمانی مربوط به دوران قاجاریه می شود.

به عنوان پیشرو های این سبک هنری می‌توان به فرامرز پیلارام و رضا مافی بعد از محمد احصایی اشاره کرد. که باعث پیشرفت این هنر در سطح بین المللی شدند. برخی نیز پایه گذار اصلی این هنر را رضا مافی می‌دانند. که برای نخستین بار ان را به صورت مدرن بنیان گذاری کرد.

نقاشی خط6

یکی از دلایل اهمیت این سبک، به جز زیبایی خاص و تاثیرگذارش این است که ابداع و استفاده از آن در زمان خود یک نوع سنت شکنی محسوب می‌شود

ازعنصر خط به طور کلی برای بیان عواطف به ساده ترین شکل ممکن استفاده می‌شود. یکی از ویژگی های خط خوب این است که قابل خواندن باشد و در کمترین زمان بتواند منظور خود را به مخاطب القا کند و در وهله بعد زیبایی آن بیان شود. اما در خط نقاشی، مهم ترین نکته زیبا دیده شدن خط است که هنرمندان این زمینه با ترکیب عناصر مختلف بصری  مانند رنگ ها باعث ایجاد یک نوع از نوآوری می شوند.

نقاشی خط9
Payam Gooyan Ava Pars

این مطلب را نیز از دست ندهید: بهترین جنس کاغذ دیواری را به کمک ما انتخاب کنید!!

نکته ای که در این هنر جالب توجه است این است. که در ابتدا مفهومی که نوشتار به شما منتقل می‌کند. اهمیتی ندارد و حتی ممکن است جمله ای کاملا بی معنی را به این صورت نظاره گر باشید. چرا که هدف از این تابلو انتقال زیبایی ،احساسات و عواطف درونی هنرمند از طریق عناصر بصری است و انتقال مفاهیم مد نظر نیست.

دسته بندی

اگر بخواهیم آثار این هنر زیبا را دسته بندی کنیم، به طور کلی به سه دسته می‌رسیم.

  • دسته اول، افرادی هستند که تخصص اصلی آن ها نقاشی بوده است و اقدام به پدید آوردن نقاشی خط کرده اند. حروف و کلمات به عنوان عناصر جایگزین شکل های مختلف می شوند. که نقاش از آن ها بهره برده است.

 

  • دسته دوم،  شامل افراد خوشنویسی است که بیش تر آثارشان همان سیاه مشق است. همچنین از عنصر رنگ در این نوع از آثار استفاده چندانی نشده و تنها ابزار مورد استفاده این افراد قلم و مرکب است.

نقاشی خط10

  • دسته سوم ، نیز مربوط به آثاری است که توسط خوشنویسان ایجاد شده است. اما همراه با استفاده کردن از دانش نقاشی و گرافیک.